Isbanans hjältar alltid i tjänst

När besökarna gått hem stannar gänget från Fritidsförvaltningen kvar för att ploga, hyvla och underhålla de 1,2 milen isbana som Luleåbor och turister får njuta av under vinterhalvåret.

Arbetsledare. Jan Blomkvist har arbetat med isbanan sedan dess första år för 14 år sedan.

Arbetsledare. Jan Blomkvist har arbetat med isbanan sedan dess första år för 14 år sedan.

Foto: Jessica Tervaniemi

Fritid2017-03-16 07:00

Arla morgonstund. En tung dimma har lagt sig över Södra hamn och domkyrkans tupp syns knappt till. Några morgonpigga motionärer har tagit sig ned till isbanan för att ta sin morgonpromenad, medan andra stapplar fram något osäkert på sina långfärdsskridskor. Här finns plats för alla.

Isbanegänget, eller som holländarna på besök valde att kalla dem ”Luleå Kommun ice team”, står nere vid kranen och kör undan det sista från arrangemanget Luleå on Ice.

– Jag har aldrig sett så mycket folk ute på isbanan. Aldrig någonsin! Vi hade 11 600 passager på landgången nere i Södra hamn i fjol. Jag garanterar att det är det dubbla i år, säger Jan Blomkvist, arbetsledare.

Han har varit med sedan begynnelsens tid när den första isbanan plogades upp för 14 år sedan.

– Först gick den bara från Norra hamn till Hälsans hus på prov och det blev en succé direkt. Sedan är det vi själva som har kommit på hur den ska se ut. Det är ingen från ledningen som sagt hur det ska vara, säger Blomkvist.

Vinterns stora snackis när det kommer till isbanan är den holländska invasionen. Det började med två programledare från en stor holländsk tv-kanal som skulle ta sig 20 mil runt isen och slutade med KPN Grand Prix som är en serie tävlingar med 100 kilometer långa skridskolopp.

– Vi frågade holländarna vad de tyckte om banan och de sa att det är nästan lika bra is på den här banan som inomhus i Holland, lite på skämt och lite på allvar, såklart. Men den var ovanligt fin inför tävlingen med väldigt lite sprickor, säger Krister Isaksson, Fritidsförvaltningen.

Totalt arbetar fyra till fem personer i skift för att underhålla isbanan under vinterhalvåret.

– Vi har begränsat med resurser och anser att isbanan täcker alla behov som den ser ut nu. Tanken med banan är att den ska gå runt centrumhalvön och att var du än är ska kunna kliva av den och gå upp till exempelvis ett kafé, säger Jan Blomkvist,

Lovisa Sandmark från Stockholm har precis tagit sig ned för landgången i Norra hamn och rycker tag i en spark. Hon ska göra sin premiärtur på isbanan när Extra träffar henne.

– Jag jobbar som flygvärdinna och då sover vi här väldigt ofta. Jag har hört talas om isbanan och tänkte att jag måste testa den i dag. Det här ska bli friskt och härligt. Det är jätteroligt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om