Flyget ger livet en annan dimension

Lars-Erik Keskitalo flyger med ett Piperflygplan från 1955 och håller på att bygga en Cessna 172 i 1963 års modell.
- Det är som en annan dimension i livet att flyga.
Flygtemat går igen i hans bilintresse. Han har plåtjobbet kvar på en Cadillac Eldorado Seville från 1959.
- Cadillac från 1959 hade bilhistoriens största vingar.

FORSNÄS, EDEFORS2006-07-27 06:00
Forsnäs ligger 15 kilometer norr om Harads. För att komma hem till Lars-Erik Keskitalo och sambon Karin Engrund svänger du av från väg 97 och kör intill älven tills du ser ett litet enmotorigt flygplan på hjul vid vägkanten. Det är Lars-Erik Keskitalos byggprojekt, ett amerikanskt plan, ett Cessna 172 av 1963 års modell.
- Jag tror jag är först i Europa om att ha fått den typen av byggtillstånd.
Han ska ha planet på vattnet med flottörer och måste därför sjöförstärka det.
- Det är större påfrestningar för flygplanskroppen på sjön.
Han har också bytt ut flygplansmotorn mot en bilmotor, en Chevrolet V6 Vortec-motor.
- Motorn var fullt flygduglig men på sjön blir den nog så klen. Jag får mer hästkrafter med bilmotorn.

Varvar för mycket
Problemet är att bilmotorn varvar för mycket. Han har därför satt en Kevlar-rem med utväxlingen 1-1,8.
- Propellern får högst varva 2.800 varv annars går propellerspetsen genom ljudvallen. Den slår sönder luften och slutar dra, säger Lars-Erik Keskitalo.
- De har byggt ett likadant plan i USA och det gjorde 145 knop.
Lars-Erik Keskitalo ska också förlänga vingarna till 12 meters vingbredd så det får bättre lyftkraft.
Lars-Erik Keskitalo har också ett annat fyrsitsigt flygplan som han har flugit 600 timmar med, ett Piper 22 Tripacer från 1955. Maskintypen togs in från USA till Sverige för brandflygsövervakning.
Vi går ner mot bryggan vid älven där planet ligger på flottörer. Det vita planet med röda ränder skimrar i solen.
- Det är som en söt liten maskin. Det är frihet med sjömaskiner. Med dem kan du landa på vatten var du vill.
Planets skrov har rörstommar av cekonit-duk, vilket gör det lätt.
- Cekonitduken är hemskt stark men kör du i buskar kan du få revor.
Lars-Erik Keskitalo tycker om att åka till fjällen och fiska.
- Det är ju lugn och ro uppe i fjällen. På hösten flyger man och plockar hjortron.

Flygträffar
Det hålls också flera flygträffar, i både södra Sverige och Finland varje år. Vi lever på 2000-talet. Då ska vi inte köra bil, då ska vi flyga. Det är en frihetskänsla, säger Lars-Erik Keskitalo.
Sambon Karin Engrund delar hans intresse för flyg och andra motorfordon.
- Jag tycker bara det är positivt. Det ger mer livskvalitet. Det är himla praktiskt att ha ett flygplan. Det går fort att ta sig dit man ska. Jag har en syster och svåger i Pieski. De ringer och säger att de värmer på bastun och då är vi där på tolv minuter. Det tar 45 minuter med bil.
- Ibland ligger det fem flygplan nere vid stranden här. Det är kompisar som kommer hit och fikar från Jokkmokk, Arivdsjaur, Kiruna, Bredåker och Stockholm. En tysk som flugit jorden runt med ett Cessna-plan har varit på besök, säger Lars-Erik Keskitalo.


Väldigt blåsigt
Karin Engrund flyger inte själv.
- Det har bara inte blivit. Jag skulle gärna vilja lära mig landa.
Just den dagen Kuriren kommer besök är det väldigt blåsigt. Enligt flygvädret är det kring 10 knops nordvästlig vind.
- Nog går det att flyga men det är rätt turbulent.
Lars-Erik Keskitalo lösgör repen som håller fast planet vid bryggan och hoppar in innan det glider iväg på älven. Han startar motorn och tar fart på vattnet tills planet lyfter. Sedan stiger planet allt högre.
- Jag var tvungen att gå upp högt på grund av turbulens. Vinden kommer över trädtopparna och trycks ner över älven. Det har varit en verkligt blåsig sommar, berättar Lars-Erik Keskitalo efter landningen.
Han blev också tvungen att landa längre nedåt där älven är bredare. Han var ändå inte särskilt oroad över att flyga i det blåsiga vädret.
- Jag har flugit så länge att jag vet hur jag ska göra.
Till vardags arbetar Lars-Erik Keskitalo som maskinist. Han kör bandtraktor och många andra tunga fordon.
Nu arbetar han i gruvan i Vitåfors.
Han har också kaptensexamen och har arbetat som skeppare på bogserbåt. Han har även kört turister till Laxholmen och turer på älven med en ångbåt som han ägde förut.
Och han har byggt både bilar, motorcyklar och en husbuss.
- Vi körde runt Europa med två ungar i sidovagnsmotorcyklar.
Lars-Erik Keskitalo har två Cadillacar, en som han håller på med och en som väntar på sin tur.

Bara plåtjobbet kvar
Han har bara plåtjobbet kvar på en Cadillac Eldorado Seville 1959, med läderklädsel i gammelrosa och 345 hästars motor.
- Den har luftfjädring och all utrustning, med elektriska fönsterhissar och cruise control. Det var ovanligt 1959, särskilt om man jämför med en PV som hade en blaupunkt-radio som enda extrautrustning.
Lars-Erik Keskitalo har varit engagerad i Cadillac automobil club sedan den startade.
- Cadillacen är en av världens vackraste bilar.
Just Cadillacar från 1959 hade bilhistoriens största vingar bak.
- De är ritade efter stridsflygplan i Amerika. De satte också två röda baskljus på vardera vinge som skulle imitera jetstrålen från flygplanet, säger Lars-Erik Keskitalo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!