Taktiska överväganden spelar in.
Next Jet har trafik på Stockholm-Arvidsjaur-Gällivare på kommersiell bas, alltså utan statens stöd. Två-tre turer på dag genomförs, åt båda håll.
Next Jet upphör emellertid med trafiken på Stockholm-Gällivare den sista oktober. Men bolaget flyger vidare från huvudstaden till Arvidsjaur. När vi kommit till den sista oktober så väntas bolaget fortsätta att göra det, och då kombinera med ytterligare någon ort i inlandet med flygplats. Det bedömer Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur.
– Jag skulle tro att det blir så, det kan bli Lycksele, Kramfors eller någon annan flygplats, säger han.
Trafikverket har gått ut med en upphandling för flygtrafik på Stockholm-Gällivare och sista anbudsdag är den 15 november. Nya avtalet träder i kraft den 18 december, enligt Trafikverket.
Vem vinner upphandlingen?
Jo, Next jet, enligt Ralf Lundberg.
– Det blir svårt för någon annan att konkurrera, säger han.
Att komma in på Arvidsjaur är ju i praktiken en omöjlighet för konkurrenterna. Och om Next Jet vinner upphandlingen får bolaget bidrag för att trafikera Stockholm-Gällivare, då passar bolaget på att gå ner också i Arvidsjaur. Som förr, alltså, men nu med statligt stöd.
– Vi kommenterar inte under en pågående upphandling, säger Tomas Johansson, Next Jets presstjänst.
De plan som används tar 68 passagerare och Ralf Lundberg väntar sig en fortsättning i den storleksklassen.