Orsaken till det är att Next Jet meddelat att bolaget slutar flyga på sträckan den sista oktober.
Trafikverket har därför gått ut med en upphandling för nämnda sträcka, med sista anbudsdag den 15 november.
Då blir det uppenbart en lucka i flygtrafiken att täppa igen.
För att minimera den tid då flyglinjen står utan operatör har Trafikverket undersökt om det finns någon möjlighet att förkorta upphandlingstiden.
– Det är tyvärr inte möjligt då vi måste följa de regler som EU tagit fram för offentlig upphandling av flygoperatörer. Vi räknar med trafikstart med en ny operatör den 18 december. Avtalet kommer att sträcka sig till oktober 2019, säger Håkan Jacobsson, som är utredningsledare på Trafikverket.
Eftersom NextJet inte är upphandlade av Trafikverket krävs ingen uppsägningstid. Michael Gustafsson, flygplatschef vid Lapland airport, säger att han inte vill spekulera i vad som kan hända.
– Vi tar en dag i taget. Det är Trafikverket som är ansvariga för flygtrafiken och de har sagt att det är skyndsamt. Jag kan inte spekulera i hur Nextjet kommer att göra men de har öppet bokningarna. Vi vet att det är ett pressat läge, idag har vi trafik och när det upphör får vi se, säger han.
Men han säger att Gällivare är garanterad flygtrafik enligt trafikplikten.
– Om det blir ett uppehåll eller inte har jag ingen aning om. Det finns en osäkerhet men jag är inte orolig, säger han.