Senare i denna månad väntas ett beslut från det aktuella flygbolaget. Det är inte officiellt vilket flygbolag det rör sig om, annat än att det är ett globalt flygbolag med ett etablerat nätverk av flyglinjer.
– Vi har fått veta att det ska upp i flygbolagets styrelse, från mitten av mars till slutet av mars. Då är det antingen ja eller nej, säger Erika Mattsson som är vd för Swedish Lapland Visitors Board.
Luleå airport har sannolikt flera medtävlare, andra flygplatser i norra Finland och norra Norge som flygbolaget också undersöker parallellt med Luleå. Så brukar det gå till berättar Erika Matsson.
– Vi är i den arktiska regionen, vår erfarenhet är att man pratar med några flygplatser i olika länder, våra samarbetspartner och konkurrenter är i Norge och Finland, säger Erika Matsson.
Direktflyget Luleå-London skulle gå kommande vinter 2017/2018, från december till mitten av mars eller början av april. Det skulle bli två rotationer per vecka; antingen onsdag-söndag eller torsdag-måndag. Flygplatsen i London blir antingen Heathrow eller Gatwick, beroende på slot-tid.
Vem har tagit initiativet?
– I det här fallet är det från flygbolagets sida. Vi jobbar väldigt nära Swedavia och deras personer som jobbar med nya flygetableringar, säger Erika Mattsson.
Erika Mattsson säger att en orsak till att flygbolaget intresserar sig för att flyga på Luleå från London är att antalet brittiska turister i Norrbotten har ökat. Destinationen Swedish Lapland hade under 2016 nästan 40 000 kommersiella gästnätter från Storbritannien, en fördubbling jämfört med 2010.
– Det är också viktigt med upptagningsområdet runt Luleå för utresande. Flygbolaget vill fylla sina stolar åt båda hållen, säger Erika Mattsson.
Swedish Lapland Visitors Board har vänt sig till de fem kommunerna i Luleåregionen, region Norrbotten, Norrbottens handelskammare och Invest in Norrbotten med en begäran att de ska skjuta till pengar för marknadsföringsinsatser mot utresande och näringslivet.
– Vi är väldigt positiva till det här, det är precis vad vi har önskat under väldigt lång tid, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå.
– Det kommer att ge ett lyft till besöksnäringen. Vi kommer att gå in med de pengar som det handlar om, fortsätter han.
Swedish Lapland har föreslagit att Luleå kommun ska gå in med 150 000 kronor, av totalt 825 000 kronor som ska satsas på marknadsföring i Norrbotten.