Skylark har flugit färdigt

Lärkan i skyn mullrar inte längre.
Veteranen Skylark gjorde sin sista start från Esrange på måndagsmorgonen.
Nästa gång får Maserprogrammet en ny raketmotor.

ESRANGE2005-05-03 06:30
Maser är namnet på ett forskningsprogram som drivs av Rymdbolaget på uppdrag av Esa, europeiska rymdorganisationen. Maser handlar, liksom Maxusprogrammet, om forskning i tyngdlöshet.<br>Själva motorn, eller i dagligt tal raketen som bär nyttolasten längst upp på farkosten, är av märket Skylark 7. När Maser 10 lyfte på måndagsmorgonen vid 07-tiden gjorde Skylark sin sista flygning åt Maser. Vid nästa skott med Maser används en brasiliansk motor.<br>16 minuters färd<br>Maser 10 mätte 12,9 meter, raketmotor plus nyttolast. Vikten var två ton med en nyttolast på 350 kilo. Totala flygtiden blev 16 minuter.<br>När lärkan lyfte mot skyn drevs den fram av 1,3 ton krut som drev upp hastigheten till maximalt 7.200 kilometer i timmen. Topphöjden mättes till 252 kilometer.<br>De fem experimenten fick sex minuter i tyngdlöshet och allt fungerade väl under flygningen. <br>Landningen blev dock inte lika lyckosam som resten av färden. Fallskärmarna vecklades inte ut och nedslaget blev därför tämligen brutalt med skadad nyttolast som följd.<br>Lyckat ? trots allt<br>Nyttolasten återfanns och fördes tillbaka till Esrange med helikopter. Flygningen bedöms trots kraschen som lyckad.<br>&nbsp;? På det hela taget var det en lyckad flygning. Alla vetenskapliga data levererades enligt plan under den tid som experimenten befann sig i tyngdlöshet. Vi kan med säkerhet säga att majoritet av experimentproverna är intakta för vidare analys och att data som lagrats ombord är läsbara, säger Wolfgang Herfs, Esa.<br>Av de fem experimenten är förhoppningen att ett ska kunna ge viktiga ledtrådar till att kunna utveckla nya antiinflammatoriska behandlingsmetoder för de som lider av autoimmuna sjukdomar som ledgångsreumatism, astma och allergier.<br>Första Skylarkraketen, Skylark 1, sköts upp från Esrange 1968. Skylark 7 dök upp 1988 och fick alltså avsluta sin bana med experiment som verkligen var i människans tjänst.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!