Hopp för delade Ersnäs

I 30 år har Ersnäsborna kämpat för en planskild korsning.
E 4 delar byn.
Nu är en lösning i sikte. Men Vägverket har ännu inte de 25 miljoner kronor som bygget kostar.

ERSNÄS2005-02-18 06:30
E 4 är starkt trafikerad på sträckan genom Ersnäs. I snitt kör nästan 6.200 fordon på E 4 söder om byn, medan 8.100 passerar avsnittet norr om dagens plankorsning.<br>Ett övergångsställe finns. Och hastigheten är nedsatt till 70 km/tim förbi korsningen. <br>Vägverket betraktar trafik-situationen som farlig och dagligen tvingas boende till inte speciellt trevliga passager av Europavägen. Cirka 10 procent av fordonen tillhör dessutom den tunga kategorin.<br> ? Vi har nog hållit på i 30 år att få till någon form av planskild korsning, säger Mats Appelgren, väggruppen inom Ersnäs byförening. E 4 skär rakt genom byn och gör att de barn som bor på ena sidan har svårt att hälsa på kompisar som bor på den andra. Föräldrarna vill inte gärna släppa barnen att själv gå över E 4. Och fotbollsplanen ligger på ena sidan, hockeyplanen på den andra.<br>Arbetsplan på gång<br>Byborna tycker att det är jättebra att projektet med korsningen tagit steg framåt. Enligt Mats Appelgren fungerar kontakterna med Vägverket bra.<br> ? Det som har varit trist är att arbetet tagit betydligt längre tid än vad Vägverket lovade från början.<br>Nu är en arbetsplan på gång. Den ställs ut inom de närmaste veckorna.<br>Från början fanns åtta olika förslag på planskild korsning som studerades. Både länsstyrelsen och Luleå kommun förordade en planskild trafikplats där den nuvarande korsningen är belägen.<br>   Trafikplatsen blir en så kallad ruterkorsning. <br>   Busshållplatserna planeras ligga på E 4:s av- och påkörningsramper. <br>   En ny samåkningsparkering förläggs öster om trafikplatsen. <br>   Gång- och cykelväg byggs på bron över E 4 med anslutningar till bebyggelsen på båda sidor om E 4.<br>   E 4 kommer att sänkas på en sträcka av 800 meter för att trafikplatsen ska kunna smälta in i omgivande bebyggelse.<br>   Ny gång- och cykelväg planeras norrut från byn mot Aleån.<br> ? I dag finns en parallellväg från Antnäs till Aleån, en kombinerad väg för cykel- och biltrafik, säger projektledaren Jesper Klefsjö, Vägverket Region Norr.<br>Man kan i dag cykla eller gå mot Ersnäs via gamla Riksettan som leder vidare från Aleån, men en bit fattas in till byn.<br>Vägverket har som ambition att bygga korsningen så fort som möjligt. Byggstart kan ske tidigast 2006. Totala byggkostnaden uppgår till 25 miljoner kronor, men det är i dag oklart när pengar kommer att finnas tillgängliga.<br>Möjligen i etapper<br> ? Det här objektet finansieras inte i den nationella planen, uppger Jesper Klefsjö. Utan genom trafiksäkerhetspengar, från en speciell pott. De pengarna får vi årsvis.<br>Eventuellt kan det bli fråga om etappvis utbyggnad. Först skulle då gång- och cykelvägen Ersnäs-Aleån anläggas med trafikplatsen och övriga vägar i en andra etapp.<br>En fastighet måste rivas för att ge plats för trafikplatsen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om