Så summerar Rikard Gebart, professor i energivetenskap, förutsättningarna för att slippa vanlig bensin och diesel i det svenska transportsystemet.
Oklara direktiv från politiken sinkar arbetet för fossilfria transporter i Sverige, anser han.
– Då satsar ingen, och ingen satsar heller på forskning.
EU har principen att fossilfria bränslen inte får gynnas gentemot fossila bränslen, och Sverige tar i hög grad till sig den uppfattningen.Då är det svårt att komma någon vart, resonerar Rikard Gebart. Det är ju politikerna som ska visa vägen.
– I Finland går man rakt på sak och berättar efteråt att så här har vi nu gjort. I Tyskland gör man också så. Där subventioneras solpaneler, trots att fossil energi missgynnas, berättar Gebart.
Om biltillverkarna tar fram motorer med klart lägre förbrukning skulle det hjälpa Sverige att komma en bit på vägen mot fossilfria transporter. Då räcker skogens resurser för att till 100 procent stå för förnyelsebart bränsle i tankarna, menar Rikard Gebart.
Det går att omvandla rester från skogen till bilbränsle men det stora tillskottet kommer från svartlut, en rest från landets massa- och pappersbruk som i grunden också kommer från skogen.
– Om all svartlut tas tillvara tillsammans med övriga restströmmar från skogsindustrin så räcker det. Då klarar vi att hålla transportsystemet i Sverige med förnyelsebart bränsle, säger Rikard Gebart.
Personbilar och tunga fordon inräknade.
Det finns rader av projekt för att omvandla skogsresurser till bränsle och många stupar.
Projekten kan dessutom stå mot varandra.
Så är det med det gamla, och nu nedlagda, projektet i Piteå där just svartlut omvandlas till bilbränsle och som kolliderar med ett helt nytt projekt i samma stad.
LTU Green Fuels kallas det gamla projektet. Det leds av Rikard Gebart, som hoppas kunna lägga projektet i malpåse för att det via nya pengar ska kunna återupptas.
LTU Green Fuels har tagit fram ett bränsle som går att använda i dieselbilar och dessutom ett bränsle för tändstiftsmotorer, alltså bensindrivna fordon. Bränslena medger låg förbrukning.
Det handlar inte om att blanda förnyelsebart bränsle med vanligt fossilbränsle utan 100 procent kommer från skogen.
Nyligen beskrev Kuriren ett helt annat projekt i Piteå där forskningsinstitutet SP och Preem med flera parter också tar sig an svartlut.
I den finns lignin, tanken är att få tag på den och i en pilotanläggning i Piteå tillverka flytande ligninolja. Den kan sedan processas tillsammans med vanlig råolja i ett vanligt raffinaderi.
– Man kan inte ta ut allt lignin för då går inte den resterande svartluten att elda, och då stannar massabruken. Så tekniskt sett kan de nog få ut tjugo procent av energiinnehållet. Men vi kan ju ta ut hundra procent, säger Rikard Gebart.
Nyttjar man inte all svartlut räcker det inte till ett fossilfritt system, menar han.
– Jag är inte ute efter att stoppa forskning, för den kan leda till något helt nytt som vi nu inte vet. Men det man strävar mot i det nya projektet är att låsa fast sig i det gamla systemet och ha kvar fossilt bränsle. Om man tar hänsyn till hela systemet så är det en sämre effektivitet i det här sättet att omvandla biomassa och dessutom kan det aldrig leda till ett helt fossilfritt transportsystem, säger Rikard Gebart.