Mobilexperten dömer ut gratisabonnemang

Ännu en gång lanseras erbjudande om ett kostnadsfritt mobilabonnemang. Mobiltelefonijournalisten Elias Nordling tror att försöket inte blir någon succé.

Foto: Alexander Larsson Vierth/TT

Ekonomi2018-05-19 12:00

Under veckan lanserade mobiloperatören Wifog sitt nya abonnemang Wifog Zeta. Det är enligt Wifog landets enda gratis mobilabonnemang med noll kronor i avgifter och surf, samtal och sms inkluderat.

– Många svenskar betalar för mer än de behöver och därför vill vi utmana de svenska mobiljättarna och skapa något helt nytt som är mer i linje med folks behov, säger företagets vd Peter Håkansson i ett pressmeddelande.

Abonnemanget är finansierat av annonser där användarna finansierar tjänsten när de tittar på reklamfilmer. Genom detta fås tillgång till en bestämd mängd samtalstid, mobilsurf och sms.

– Detta är inte ett abonnemang för storkonsumenten, men våra siffror visar att miljontals svenskar använder väldigt begränsat med data och samtal och därför vill vi lansera något som verkligen tilltalar en stor del av befolkningen, säger Peter Håkansson.

Elias Nordling är journalist på tidningen Mobil som bevakar mobilbranschen. Han är skeptiskt inställd till lanseringen och tror inte det blir någon hit.

– Jag skulle säga att det är många som försökt, inklusive det företaget själv. De har lanserat tjänsten förut men det brukar aldrig ta fart. Jag tror det är svårt att sälja den typen av reklam, det är ett format som inte är standardiserat och folk har en viss betalningsvilja till det här eller jättesugna på att få det gratis. Vill man ha gratis internet går det att få via wi-fi och vill man ha gratis telefoni finns det Skype.

2013 lanserade Wifog ett gratisabonnemang vars villkor ändrades med tiden, till det sämre enligt många. Under hösten 2015 infördes en månadsavgift till tjänsten.

– Det var något företag som även skulle erbjuda gratis telefoni och telefoner men det företaget har bytt affärsidé helt och säljer erbjudanden i stället. De försöker men sedan försvinner det, säger Elias Nordling.

Har det gjorts liknande försök utanför mobilvärlden?

– Ja, det finns det ju och beroende på hur man definierar det är ju Facebook gratis med reklam och samma med Google. Om något är det svårt att klara sig om man inte är Google eller Facebook för de är så stora och har mycket data. Som medieföretag vet ni nog hur mycket de tar av kakan. Det är svårt att sälja annonser om man är liten.

Peter Håkansson är vd för Wifog AB (17,1 miljoner), Wifog Sverige AB (-1,5 miljoner) och Wifog Holding AB (-23,5 miljoner) som alla gjorde minusresultat efter finansnetto under räkenskapsåret 2016. Totalt omsatte de tre bolagen 25,77 miljoner kronor.

Wifog Zero

Surf för 400 megabyte i månaden

20 sms i månaden

15 minuters samtalstid i månaden

0 kronor i avgifter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om