Konsumtionen ökar – men inte av alkohol

Konsumtionen ökade inom alla områden utom alkohol och tobak under 2017, enligt ett pressmeddelande från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Foto: Eleonor Svensson

Ekonomi2018-12-20 14:08

De senaste tio åren har konsumtionen ökat med 22 procent, enligt Konsumtionsrapporten 2018. Konsumtionskategorin kommunikation, där bland annat teleutrustning och mobilabonnemang ingår ökade mest: 6,7 procent. Totalt ökade konsumtionen med 2,3 procent under 2017 jämfört med 2016. Det visar statistik sammanställd i Konsumtionsrapporten 2018.

Ökningen i kategorin kommunikation kan delvis förklaras av höjda priser. Under 2017 blev både fast och mobilt bredband dyrare.

– I dag tar film och musik stora datamängder i anspråk vilket gör att många konsumenter väljer abonnemang med obegränsad datatrafik, säger John Magnus Roos, forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap och redaktör för Konsumtionsrapporten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!