Det säger Lindbäck byggs logistikchef Markus Holmlund om Sjöfartsverkets kommande höjning av farledsavgifter som träder ikraft den första januari 2017 och handlar om åtta procent.
Lindbäcks bygger just nu en husfabrik på Haraholmen med ett läge "vid kajkanten". Intentionen är att byta lastbilstransporterna av husen- två volymer på varje lastbil- mot miljövänligare båttransporter med möjligheten att skicka mycket större volymer på varje resa.
– Den här typen av transporter finns knappt i dag inrikes, det är vår idé och vi har ett exeptionellt bra läge för det i Haraholmen. Med båt skulle vi kunna skicka 100 volymer med ett fartyg. I dag går mellan 1000 1500 lastbilar per år med bara två volymer på varje lastbil, exemplifierar Markus Holmlund.
Miljömässigt, och säkerhetsmässigt ser företaget frakt med fartyg som en mycket bättre lösning, för miljön, för minskande av säkerhetsrisker vid vägtransport. Inte minst skulle båtvägen passa bra med tanke på att den övervägande delen av Lindbäcks produkter går till Mälardalen.
Inom förtaget diskuteras nu situationen som bäst:
–Vi är just nu inne i processen för att ta beslut. Vi håller på att räkna på det och vi ser att det är gränsfall om vi kan få ekonomi, säger Holmlund
Lindbäcksfabriken blir klar i slutet av 2017. Första båten med husmoduler ska gå i början av 2018.