– Undersökningsresultatet visar att kampen om attraktiva bankkunder är tuffare än någonsin, med mer handlingskraftiga kunder som visar mindre lojalitet. Att 6 av 10 svenskar antingen har bytt eller överväger att byta bank bör få aktörer i branschen att bli bättre på att försöka behålla befintliga kunder såväl som förbättra inslussningsprocessen för nya kunder säger Dylan Jones, som är Nordenansvarig på analysföretaget FICO.
Undersökningsresultatet visar att antalet personer som skulle vilja eller påbörjar en process för att byta bank för att sen överge tanken på grund av processens utformning, nu utgör 39 procent av befolkningen. Bland medelålders svenskar, I åldrarna 35-55 år, är siffran ännu högre, där 47 procent väljer att överge processen på att byta bank.
– Medelålders svenskar visar mer handlingskraft än någonsin när det gäller att undersöka och välja banker utifrån deras preferenser, säger Dylan Jones.
– Men antalet personer som överger processen visar på behovet för banker att erbjuda en snabbare, smidigare och mer personligt anpassad process för att slussa in nya kunder till banken.
Nära 6 av 10 svenskar, 59 procent, säger att processen för att byta bank är tidskrävande. Deras största irritationsmoment är att behöva uppdatera personlig information hos arbetsgivaren, såsom bankkontonummer för löneutbetalning och uppdatera olika tjänster som de använder.