Rapporten visar att medianen för e-handelns lönsamhet backar och är fortsatt lägre än de traditionella butikskedjornas. Trots detta visar aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea att det är möjligt att växa med över 50 procent och uppnå ett positivt resultat.
– Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.
Rapporten BUN (Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal) innehåller nyckeltal, viktiga händelser och strategiska beslut för drygt 80 av Sveriges största detaljhandelsbolag. Dessa bolag står sammanlagt för omkring två tredjedelar av detaljhandelns totala omsättning. Optikkedjor och aktörer inom lågprissegmentet, exempelvis Synsam och Dollarstore, låg fortsatt i topp avseende omsättningsutveckling. Företag inom optik, lågpris och beklädnad låg i topp avseende lönsamhet. Bland dessa fanns bland annat Synoptik, Lager 157 och H&M.