Röjning i den högre skolan
När kraftledningsgatorna börjat växa igen väljer Ekfors kraft AB en spektakulär metod att rensa bort utstickande trädgrenar. Röjningen genomförs med helikopter. - Inget jobb för nervsvaga, säger Mikael Styrman, elbolagets VD.
Lämplig metod
Metoden lämpar sig väl för elbolagets ändamål enligt VD:n, då nätet har breda gator som börjat växa igen och därmed är känsliga för driftavbrott. Det går mycket snabbare än med exempelvis grävmaskin eller annan entreprenadmaskin. Att göra röjningen för hand är inte att tänka på, menar Styrman.
- Det är för tungt att göra för hand och en grävmaskin måste ta ner armen vid förflyttning så att inte den tar i ledningen, annars kan det gå illa. Helikoptern är ju inte jordad så det är ingen fara för elstötar, förklarar han.
Elbolaget har klarat sig undan längre driftstopp hittills men de senaste årens vintrar med blötsnö och hårda vindar innebär större risk för driftstörningar. Kostnaden för helikopterröjning är naturligtvis högre, men i och med att det går så snabbt är det en god investering, enligt Styrman.
Spektakulär metod
Styrman fick se metoden demonstreras redan 1998 men ser nu tiden mogen för att använda metoden i elbolaget. Han är själv helikopterpilot, men anlitar det finska företaget Heliwest OY till röjningen.
- De är specialutbildade och har ombyggda maskiner med större lyftkraft än vår helikopter, berättar Styrman, som blev imponerad av skickligheten hos de finska piloterna vid demonstrationen.
- Piloten kapade ett träd som växte rakt under elledningarna genom att svinga klingorna horisontellt i luften. Inget jobb för nervsvaga, säger han.
Mycket service
Det finska företaget har specialiserat sig på krävande lyftjobb och röjning och har två maskiner av modell McDonell Douglas 500 till jobbet. De har en lyftkapacitet på närmare ett ton och utnyttjas 600 timmar om året, i princip maxkapacitet då mycket tid går åt till teknisk service och underhåll.
- De flyger två dagar, sedan blir det service i tre dagar. Hela jobbet tar ett par veckor, berättar Mikael Styrman, som uppenbart är fascinerad av uppvisningen av pilotkollegan ovanför honom.
- Det är flygningens vilda västern. Det ska vara finnar till det, vi svenskar har nog inte det rätta kynnet, säger helikopterentusiasten från Ekfors leende.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!