Den gamla piren räddas från tidens tand
Piren uppströms dammen i Laxede riskerar att falla sönder. Nästan 100.000 kronor satsas på att renovera kulturminnet i Luleälven.
Här lade båtarna till under den tid som passagerartrafik kördes på Luleälven. En stadig stenpollare att angöra till, som synes. Huvudpiren är 100 meter lång med en vinkelrät anslutning till land på 25 meter.
Foto: Foto: Håkan Zerpe
Han drar igång den bensindrivna borren och knattrar sig sakta ner genom stenbumlingarna. - Du ser att stenarna börjat rasa ut, säger han efter att nött sig ner någon decimeter. Det är otroliga krafter som varit i rörelse här.Hål
Den här typen av arbete är inte vardagsmat för maskinentreprenören.- Min modell är att jag borrar hål rakt ner genom stenarna och sedan släpper ner rundjärn i hålen. Då låser man stenarna och isen kan inte dra ut stenarna när de sitter ihop. Piren är cirka 125 meter lång. Den ligger cirka en kilometer norr om bron vid Edefors, vid gamla marknadsplatsen. Via piren kan man ta sig ut till Forsholmen, en långsmal ö i Luleälven.Ger järnet
Ett 30-tal järn ska ner för att få piren att hålla ihop för isens tryck. Järnen sätts ner vid de mest utsatta ställena. På ett ställe finns en inbuktning i piren där iskrafterna gått speciellt hårt fram.Vid en annan punkt på piren har stenar redan fallit ut i älven, vilket dock inte åtgärdas. Ett sådant arbete hade blivit för dyrt med insatser från älvsidan.Promenad
Bergkross läggs ut ovanpå piren. Tanken är att underlätta för människor att ta sig ut på piren och kanske besöka Forsholmen.Länsstyrelsen satsar ekonomiskt med hjälp av Vattenfall där företaget bistår med 18.000 kronor. - Det ska vara helt klart i november, säger Ann-Christine Burman, antikvarie på länsstyrelsen och chef för projektet. Piren ingår i vårt fornvårdsprogram och vi har varit medvetna om att det varit sättningar, men inte haft pengar tidigare. Också hembygdsföreningen där uppe har engagerat sig.
Piren byggdes för den så kallade Engelska kanalen kring 1865. Tanken var att bygga en järnväg från Gällivare till Storbacken vid Luleälven, söder om Vuollerim, för frakt av järnmalm. Därifrån skulle pråmar ta över järnmalmslasterna och köra ner till Luleå med kanaler förbi Edeforsen och Bodenforsarna. Piren användes också som replipunkt för passagerartrafiken på älven.Byggbolaget för kanalen gick dock i konkurs och så småningom byggdes Malmbanan.Källa: Informationstavlan vid piren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!