SSAB Luleå sticker ut i koncernen. Här har inträffat fler dödsolyckor sedan 2002 jämfört med verken i Oxelösund och Borlänge. Luleå har inte minst varit drabbat på senare tid, fem döda i olyckor på knappa fem år.
– Det är för mycket, låt vara att det oftast handlar om entreprenörer men det är här det händer, säger Mats Bäcklund.
IF Metallklubben är mycket kritisk till att det tar lång tid att utreda olyckorna.
– Arbetsmiljöbrott tar alldeles för lång tid att utreda. Det avsätts för lite resurser, säger Thomas Karlsson.
Han anser att de långa utredningarna i sig skapar oro ute på arbetsplatserna.
– Man vill gå till botten med det hela, få ett avslut och gå vidare. Som det nu är lever frågan i flera år och det blir inget riktigt avslut, säger Karlsson.
Detta är inte bara en plåga för de anhöriga utan även för arbetskamraterna
– Det rör sig trots allt om brottmål. Men när det rör sig om arbetsmiljöbrott då flyttas utredningarna fram hela tiden, säger Bäcklund.
– Det skapar oro bland personalen, säger Karlsson.
Personalen har genomgått krissamtal i olika grupper efter olyckan. Som är svår att förklara enligt huvudskyddsombudet Thomas Barsk. De två från underhållsavdelningen som besiktade traversen har många år på järnverket bakom sig och var mycket rutinerade i sitt arbete.
– Säkerhetstänkandet var mycket högt hos de både, säger Barsk.
De två hade kontakt med varandra enligt honom. Han vill inte spekulera om vad som hänt.
– Vi har våra funderingar men avvaktar utredningen, säger han.
Ingen kan heller säga varför Luleå drabbas mer av dödsolyckor än övriga orter i SSAB. Men fackklubben vill nu att den saken utreds. Och att det går snabbt.
Thomas Karlsson var i Stockholm för möte i bolagsstyrelsen på onsdagen. Där hade man just talat om säkerhetsfrågor när beskedet om dödsolyckan kom.
– Nej, inte nu igen – det var min första tanke, säger han.
Den person som satt i traversen vid testkörningen chockades svårt av olyckan.