Inte gratis att betala

Trött på att betala för att få betala?
Det har du inget för – företagen har rätten på sin sida när de tar ut sina fakturaavgifter.

30 september 2013 13:57

Att tvingas betala en avgift för att få betala sin räkning irriterar många. Men det är bara att hacka i sig. Företagen har rätt till det – prissättningen är fri.
–·Ja, så är det, men det måste vara överenskommet innan, säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.
Det är alltså inte okej att lägga på den extra avgiften om det inte framgår av köpeavtalet.
Företagen måste dock kunna visa att avgiften stämmer överens med den faktiska kostnaden som företaget har för att administrera fakturahanteringen. Men det är svårt att bevisa det.
–·Konsumenten är så klart i underläge, säger Martin Ekelöf.
Om fakturaavgiften är osedvanligt hög, kan man absolut ifrågasätta avgiftens skälighet enligt avtalsvillkorslagen, anser Ekelöf. En vanlig avgift ligger ofta kring 20 eller 30 kronor men ibland ännu mer.
Många företag väljer att lägga på en fakturaavgift för att styra betalningarna till nätet. På så vis sparas brev- och portokostnader. Men det finns inget som hindrar en näringsidkare att även ta betalt för hanteringen av digitala fakturor.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Olle Lindström/TT