Du missar väl inte dagens viktigaste mål?

Hemlagade lunchlådor, färdiglagade rätter, eller en hamburgare i farten. Det finns många alternativ när det kommer till lunchen.

- Att inte äta lunch är det största misstaget, säger Christina Walter, dietist.

25 mars 2013 06:00

För att kroppen ska må bra och fungera en hel arbetsdag behöver den näring. Christina Walter jobbar som dietist på landstinget i Norrbotten. Hennes uppgift går ut på att visa hur viktig del maten är för att en människa ska må bra.

- Alla måltider är viktiga och lunchen ska stå för ungefär en tredjedel av energiintaget, säger Christina Walter.

Praktiskt alternativ
Gårdagens middag uppvärmd i mikro är ett billigt, praktiskt och vanligt lunchalternativ. Enligt Christina Walter finns inte heller något större näringsbortfall när maten värms upp.

- I mikron är uppvärmningstiden så pass kort, det är värre med till exempel uppvärmda grönsaker som hålls varma länge. Risken är att de tappar vattenlösliga vitaminer som vitamin B och C.

Mat som upplevs som onyttig brukar oftast ätas med mycket såser, vara industrilagad färdigmat eller innehålla mycket dolt socker och kolhydrater. Enligt Christina Walter innebär det inte att maten är dålig, och man ska inte ha dåligt samvete för att det inte alltid blir helt rätt.

Viktfixering
Kvinnors och mäns matvanor skiljer sig något på det sättet att kvinnorna ofta är mer medvetna om vad de äter och gärna vill äta nyttigare.

- Det finns en viktfixering bland kvinnor samtidigt som det går att se att korvkonsumtionen är högre bland männen, säger Christina Walter.

Den farligaste fällan är däremot inte maten, utan det som vi äter på sidan om.

- 15 procent av kaloriintaget kommer i dag från söta livsmedel. Det motsvarar ungefär 75 gram godis eller tolv godisbitar per dag. För att komma undan sötsuget är det viktigt att äta alla måltider och hålla ett jämnt blodsocker, säger Christina Walter.

Att det gömda sockret skulle vara en stor hälsorisk tror hon inte riktigt på.

- Hjärnan behöver 120 gram kolhydrater som bränsle varje dag. Annars omvandlas musklerna till glukos så att hjärnan får den energi som behövs för att tänka. Att det finns mycket socker i till exempel ketchup påverkar inte så mycket, det finns ingen som öser på ketchup i den mängden.

Bättre än inget
Oavsett om lunchen består av hemlagade rester, färdigrätter eller något annat tror Christina Walter att orden "bättre något än inget" är ledande.

Att äta varierat och se till att äta grönsaker för att kroppen ska få antioxidanter som skyddar mot farliga tillsatsämnen, är också viktigt.

- Jag brukar säga att så länge det blir rätt i 80 till 90 procent av fallen så är det ingen fara och kroppen kommer att ta mer skada om man inte äter alls, säger Christina Walter.

Själv äter hon gärna hemlagad sushi till lunch.

- Det kan jag äta hur mycket som helst av.

"Hamburgare är okej så länge det inte är varje dag. Byter du ut pommes fritesen och läsken mot nyttigare alternativ, som grönsaker och vatten, så är det ingen fara att äta hamburgare en gång i veckan. Tillåt dig själv en hel meny någon gång. "

"Husmanskosten har fått dåligt rykte men det är oftast bra mat, även om det är sås till. Det viktigaste är att äta i lagom mängd."

"Medelhavsmaten är det bästa alternativet för kroppen. Olja är ett mjukare fett än smör och därför ett bättre alternativ. Maten från medelhavet består ofta av mycket fisk, nötter och grönsaker. Den stora skillnaden är att det inte innehåller lika mycket mejerifetter som svensk mat, utan består av fetter som kroppen behöver."

"Frysta grönsaksblandningar är prisvärda och goda året om, speciellt under vinterhalvåret, när grönsakerna kan vara dyra. Rotsaker är billiga och ger bra mättnad."

"Ett bra alternativ är havregrynsgröt, med mjölk och sylt. Ät grova smörgåsar med matigt pålägg som till exempel makrill, ägg, sill eller keso till. Det går fort att göra även om det inte finns rester hemma och är bättre än att inte äta någonting alls, då orkar man hela dagen."

"Det finns inget bättre än soppa. Enkelt, snabbt och värmande under vintern. Servera ett gott bröd till soppan, gärna hembakat surdegsbröd och exempelvis glass med bär till efterrätt."

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Stina Bergdal