Lurades byta teleoperatör

Företaget Telerix Sverige AB lurade Matsåke Bergström. Det blev startskottet för telefoncirkus utan dess like.

- Vem är min operatör? undrar han.

18 oktober 2012 06:00

Konstnären Matsåke Bergström i Norrfjärden ville ha en enkel lösning för telefoni, internet och tv. I stället hamnade han i en härva som kan bli kostsam.

Allt började när han skulle byta teleoperatör från Phonera till Telia.

- Ett tredje företag kapade mitt abonnemang, säger han.

Innan bytet hade gått igenom blev Matsåke Bergström uppringd av en telefonförsäljare.

- Han sa att han såg att jag skulle byta abonnemang. Två gånger frågade jag om han ringde från Telia. Han svarade att han ringde från "Teliariks" och jag trodde att det var Telia. Annars hade jag aldrig i livet sagt ja, säger Matsåke Bergström.

Skriftligt avtal
Två dagar senare fick han ett skriftligt avtal i brevlådan. Avsändare: Telerix Sverige AB.

- Då tänkte jag "herregud gosse, nu har du blivit lurad". Jag ringde direkt till Telerix och sa att jag inte kommer att returnera något avtal. Då sa killen "det gör inget, för det muntliga avtalet gäller".

Telerix registrerades 2011 och har adress i Hammarby sjöstad i Stockholm.

Företaget ägs av Adam Zakrzewski som sedan 2006 även driver Access 2 Telecom Sverige AB.

- Jag är inte dum eller enfaldig men har hamnat i en speciell situation. Många som blir lurade skäms över det. De betalar, biter ihop och går vidare. Det tänker inte jag göra, säger Matsåke Bergström.

Ingen koppling
Han förbryllas av att Telerix försäljare visste att han höll på att byta operatör.

Kuriren kontaktar Mattias Tönnheim, marknadschef på Phonera. Han säger med eftertryck att företagen inte delar information om kunder eller samarbetar på annat sätt.

När han i nästa ögonblick upptäcker att Phoneras dotterbolag Availo har kontor på adressen intill Telerix, ber han att få ringa upp.

- Jag kollade med vår vd och säljchef. Det finns ingen koppling alls. Det är en ren slump. Vi har absolut inget med dem att göra. Hur det här har gått till vet jag inte, säger Mattias Tönnheim tio minuter senare.

Uppsägningsbrev
En annan fråga Matsåke Bergström vill ha svar på är hur det kommer sig att han mitt i alltihop får ett brev från Telia där det står att han har sagt upp sitt abonnemang.

- Ett bolag kan rent tekniskt föra över telefonen utan avtal och vi kan inte stoppa det. Som operatör får vi inte ifrågasätta den tillträdande operatörens begäran om överföring. Bevisbördan ligger på den nya operatören som vid en konflikt måste kunna visa att ett avtal skrivits, säger Hans G Larsson, informationschef på Telia.

Hans G Larsson konstaterar att Telia hittills har tagit över Matsåke Bergströms abonnemang tre gånger. Han menar att det kan finnas ett systemfel som öppnar för oseriösa företag.

-  Egentligen är det en fråga för Post- och telestyrelsen, om det är så här det är tänkt att fungera. Han vet ju i slutändan inte vilken operatör han har, säger Hans G Larsson.

Telefoncirkusen är kostsam för Matsåke Bergström.

I stället för att jobba ägnar han dagarna åt att försöka få kontakt med de inblandade operatörerna. Han har skrivit tre brev till Telerix, ett till Phonera och ett till Telia.

Han räknar med fortsatt kamp mot Telerix. När han i ett samtal med kundtjänsten ifrågasatte avtalets giltighet skärptes tonen.

- En av killarna sade: "Är du beredd att bryta Svea rikes lag? Vi kommer att fakturera dig för brutet avtal". De vill att man ska bli skrämd, säger han.

Två gånger har Kuriren pratat med kundtjänsten på Telerix Sverige AB. Men där är det också stopp. Ägaren Adam Zakrzewski eller annan ansvarig går inte att nå.

Så luras du i fällan

¤ Flera oseriösa teleoperatörer är aktiva just nu. Telefonförsäljarna ringer företrädesvis äldre personer bosatta i glesbygd. Här är de vanligaste metoderna:

¤ Privata abonnemang görs om till företagsabonnemang utan ångerrätt trots att kunderna har ingått avtalen som privatpersoner, inte som företagare. Äldre mark- eller skogsägare är ofta måltavlor för denna bluff. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fattade den 13 augusti i år ett beslut som visar att ångerrätten kan gälla även abonnemang som säljs som företagsabonnemang

¤ Personer blir uppringda trots att de är anslutna till NIX-Telefon.

¤ Bristande information om ångerrätten, både muntligt och skriftligt. Konsumenter som försöker utöva sin ångerrätt har svårt att komma ur sina avtal då deras meddelanden eller samtal inte registrerats hos operatören.

¤ Negativ avtalsbindning, det vill säga att konsumenter fastnar i avtal de aldrig tackat ja till. I vissa fall har konsumenten tackat ja till att få information, men ändå blivit kund hos operatören.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Johanna Hövenmark