Misstagen som fällde avtalet

Mänskliga misstag och missförstånd ligger bakom strulet med upphandlingen.

- Det får inte hända, säger fritidschefen.

23 december 2011 06:00

Bakgrunden är denna:

Det är dags att förnya avtalen för skärgårdstrafiken och politikerna bestämmer att de nya avtalen ska löpa på tre år.

Men fritidskontoret och inköpsavdelningen går ut och upphandlar ett avtal på sex år.

- Det blev fullständigt galet!

Det säger fritidschefen Helén Wiklund Wårell om missen. Hon tar på sig ansvaret för det hela som hon förklarar med "mänskliga missar", två gånger om dessutom.

- Ja, först blev det en intern miss här på Fritids. Vi talade om tre år plus en eventuell förlängning med två år. Det tolkades då som fem år då blev det ju fem år plus två år, säger Wårell.

Men det räcker inte med det?

- Nej, det blev även en tankevurpa när detta skulle föras över till inköpsavdelningen. Någon räknade fem år från 2012 och hamnade på 2017. Men då blir det ju sex år. Plus eventuell förlängning i två år, säger hon.

Så det nya avtalet ger Condor shipping rätt att sköta skärgårdstrafiken i Luleå skärgård i sex år, från 2012 till och med 2017. Dessutom med rätt till två års förlängning.

Avtalet är inte undertecknat men skulle gälla från årsskiftet.

- Detta kom som en obehaglig överraskning för mig, det får ju inte hända. Men vi har absolut inte försökt föra politikerna bakom ljuset. Jag hinner inte granska alla underlag som lämnar förvaltningen men jag önskar att jag gjort det i detta fall, suckar fritidschefen.

Samtidigt som avtalet görs klart tar politikerna beslut i fullmäktige om turbåtstrafiken. Det gäller för tre år och trafiken utökas samt får extra pengar, 1,6 miljoner kronor per år.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!