Fel i avtal för turbåtar

Sommarens skärgårdstrafik måste upphandlas en gång till. Det nya avtalet med Condor shipping kan inte undertecknas.

- Det finns ingen väg förbi, vi måste göra om.

23 december 2011 06:00

Det säger kommunalrådet Karl Petersen efter torsdagens krismöte i stadshuset, där deltog även kommunchefen Anne Karlenius, fritidshefen Helén Wiklund Wårell och kommunjurist Andreas Wallstén.

Efter två timmars diskussion kommer man fram till att upphandlingen inte kan repareras. Den måste tas om (se separat artikel).

- Ja, det finns inget annat att göra. Upphandlingen är gjord på fel underlag och den måste göras rätt. Och då får vi göra om, lagen om offentlig upphandling måste följas, säger Petersen.

Inget alternativ
Ett alternativ som diskuterades var att politikerna ändrar sitt beslut efter den felaktiga upphandlingen, det vill säga förlänger avtalstiden i efterskott.

- Det är inget alternativ, avtalet börjar gälla från årsskiftet och vi kan inte ändra beslutet förrän i slutet av januari, säger han.

Fritidsnämnden måste ha ett extra möte i mellandagarna för att fatta det formella beslutet om en ny upphandling. Underlaget ska ut i 40 dagar och sedan ska de nya (?) anbuden granskas.

- Jag räknar med att det kan vara klart i mars, säger Petersen.

Det kan försena den planerade utökningen av trafiken men kommunen har inget val, enligt Petersen. Vilka konsekvenser missarna får internt på kommunen går han inte in på.

- Nej, vi ska inte leta syndabockar i första steget även om vi ska reda ut vad som hände. Jag har förstått att det rör sig om den mänskliga faktorn. Men det är ju ingen som kommit till skada, säger han.

Det enda logiska
Oppositionen är upprörd och anser att missen är allvarlig, oavsett hur den uppstod.

- Upphandlingen måste göras om, det är det enda logiska, säger Anders Josefsson, moderaternas gruppledare.

Moderaterna motsatte sig som enda parti det extra anslag som trafiken får från 2012.

- Vi tycker att de pengarna kan fritidsnämnden hitta i sin egen budget, säger Josefsson.

Göran Widén är delägare på Condor shipping som vann upphandlingen. Konkurrensen var inte hård, det lämnades bara in två anbud.

- Men avsikten med en avtalstid på sex år var ju att öka konkurrensen, att göra det mer intressant för redare att etablera sig i Luleå, säger han.

Nu blev det inte så och Widén vill inte kommentera kommunens miss. En ny upphandling kommer dock att försena avtalet med cirka tre månader och Widén påpekar att Condor shipping måste skaffa ytterligare en båt för att klara uppdraget.

- Och då brinner det lite i knutarna, säger Widén.

Från och med 2012 har kommunen utökat båttrafiken till skärgården till två turbåtar (Kungsholm och Stella Marina) samt två mindre taxibåtar för skol- och arbetsresor (Gajecha och planerad ny båt) mellan fastlandet och sju bebodda öar.

Till det kommer trafiken med svävare under förfallstiden, den upphandlingen vanns av Offcoast AB.

Condor shipping ingår i Brändögruppen. Där ingår också Brändö konferens & fritidsby, Klubbviken havsbad, Luleå rib-charter, Furufjärdens gästgård och Brändöbussen.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!