Fraktbolag väljer väg före tåg

Ska Ikeas varor skickas med tåg eller lastbil?

Om en lösning inte hittas inom en vecka kommer järnväg inte ens vara ett alternativ och innebära fler långtradare efter vägarna.

30 november 2011 06:00

Norska Cargonet kör varje tisdag tre tåg mellan Luleå och Göteborg, Nässjö, Malmö.

Men den 10 december rullar den sista vagnen från Luleå och företaget lägger ner all tågverksamhet i Sverige.

Bolaget redovisade 2010 en förlust på 24 miljoner kronor och enligt uppgifter är resultatet för 2011 ännu sämre. Företaget uppger att det var de två senaste vintrarnas tågkaos som slutligen blev dråpslaget.

Flera operatörer har erbjudit sig att ta över trafiken på sträckorna men till en kostnad som fraktfirmorna inte är beredda att betala.

- Det handlar om en höjning på 50-70 procent och då har vi inget annat val än att köra via väg i stället, säger en åkare från länet.

Tonerna från andra åkare låter likadant och just nu pågår intensiva förberedelser för att klara av mängderna av gods som kommer börja transporteras via väg redan den 12 december.

För företaget Schenker handlar det om massiva volymer som varje dag transporteras via järnväg. Enligt Tomas Johansson, trafikchef på Schenker, skulle det behövas ungefär 80 långtradare för att ersätta den dagliga tågtrafiken.

Resurser som enligt Tomas Johansson inte finns i dag.

- Men det går alltid att försöka lösa. Det kommer inte bli lätt att skrapa fram så många bilar men det måste fungera för att tillgodose våra kunders behov, säger han.

Även om klockan klämtar hoppas han fortfarande att förhandlingar med andra tågoperatörer ska leda till en lösning som gör det möjligt att fortsätta transportera gods efter järnväg.

- Framför allt när det handlar om långa avstånd känns det inte som en bra och särskilt långsiktig lösning att använda väg i allt för stor utsträckning, säger han.

Flera lokala åkare som i dag transporterar gods med både lastbil och tåg, är oroliga för vad följderna blir om möjligheten till järnväg försvinner. En direkt konsekvens blir en prishöjning för kunderna.

- Det är ännu för tidigt att prata om konsekvenser men vi kommer inte kunna erbjuda samma priser vid transporter efter väg, säger Tomas Johansson.

Sett till hela Sverige har Cargonet avlastat vägnätet med 300 lastbilar per arbetsdag.

På ett år hanterar kombiterminalen i Gammelstad 23.000 enheter med gods - vilket motsvarar 7.666 långtradare.

Banavgiften för operatörerna som nyttjar järnvägen höjdes 2010 med 10 procent och 2011 med ytterligare 30 procent.

Regeringen har föreslagit ytterligare ökningar av banavgiften fram till 2021.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!