Det beror pÄ att tvÄ av anbudsgivarna har överklagat den upphandling av flygtrafik som Trafikverket gjorde för Norrlands inland och VÀrmland.
Upphandlingen blev klar den 10 juni i Är och trafikstarten för de nya avtalen, som Àr pÄ fyra Är, Àr planerad till den 30 oktober i Är. De nuvarande avtalen löper ut den 29 oktober.
Trafikverket har inte kunnat skriva avtal med de operatörer som vann upphandlingen; Next Jet AB, Avies Sverige AB och Svenska Direktflyg AB eftersom upphandlingsbeslutet nu Àr föremÄl för en juridisk prövning.
Inga besked
Ărendet ligger hos Högsta förvaltningsdomstolen i Stockholm och inga besked har hittills getts om hur lĂ„ng tid som prövningen dĂ€r kan ta.
- Vi utgÄr ifrÄn att prövningen sker skyndsamt sÄ att vi kan teckna avtal i god tid innan trafikstart, sÀger Johan Holmér, sektionschef pÄ Trafikverket.
Han tillÀgger att Trafikverket framfört till domstolen vikten av att Àrendet hanteras skyndsamt, sÄ att man snarast kan teckna avtal med de nya operatörerna.
Avgörs pÄ högsta nivÄ
Trafikverket hÀvdar att upphandlingsbeslutet Àr ett sÄdant beslut som inte ska gÄ att överklaga. En oenig kammarrÀtt kom fram till att Trafikverkets upphandlingsbeslut kan överklagas och nu ligger frÄgan hos Högsta förvaltningsdomstolen för avgörande.
- PÄ sitt sÀtt Àr det bra att saken prövas av domstol, men det som inte Àr bra Àr att det drar ut pÄ tiden. Vi mÄste ha kontinuitet i trafiken, sÀger Johan Holmér.
Vad hÀnder med flygtrafiken om ni inte kan teckna avtal i tid?
- Vi tittar pÄ vad vi har för handlingsalternativ. VÄrt uppdrag Àr att se till att det finns en flygtrafik som fungerar för Norrlands inland, att det finns kontinuitet och har hög kvalitet, sÀger Johan Holmér.
- VÄr utgÄngspunkt Àr att det ska finns flygtrafik pÄ plats den 30 oktober. Vi gör allt för att göra det möjligt, sÀger Johan Holmér.
Han sÀger sig inte vilja spekulera i vilka alternativ som kan bli aktuella, om den juridiska prövningen skulle dra ut pÄ tiden eller om Trafikverket rent av skulle fÄ upphandlingsbeslutet upphÀvt.
- Jag vill inte spekulera i detta.
Alla linjer drabbas
Ett alternativ som undersöks Àr om det Àr möjligt att förlÀnga flygtrafiken med nuvarande operatörer, om den rÀttsliga prövningen inte skulle vara klar i tid.
Next Jet trafikerar linjerna GÀllivare-Stockholm och Arvidsjaur-Stockholm, som man fÄr behÄlla om Trafikverkets upphandlingsbeslut stÄr sig.
Vann upphandling
För linjen Pajala-LuleĂ„ innebĂ€r dĂ€remot Trafikverkets beslut ett byte av operatör, frĂ„n Barents Airlink till Avies Sverige AB. Byte av operatör blir det Ă€ven pĂ„ strĂ€ckan UmeĂ„-Ăstersund (med förlĂ€ngning till LuleĂ„) som i dag trafikeras av Next Jet. Svenska Direktflyg vann den upphandlingen.