Stopp för flygavtal

En upphandlingstvist kan störa flygtrafiken till GÀllivare, Pajala och Arvidsjaur senare i höst.
Trafikverket Àr just nu förbjudet att teckna nya avtal.

LuleÄ2011-08-12 06:00

Det beror pÄ att tvÄ av anbudsgivarna har överklagat den upphandling av flygtrafik som Trafikverket gjorde för Norrlands inland och VÀrmland.

Upphandlingen blev klar den 10 juni i Är och trafikstarten för de nya avtalen, som Àr pÄ fyra Är, Àr planerad till den 30 oktober i Är. De nuvarande avtalen löper ut den 29 oktober.

Trafikverket har inte kunnat skriva avtal med de operatörer som vann upphandlingen; Next Jet AB, Avies Sverige AB och Svenska Direktflyg AB eftersom upphandlingsbeslutet nu Àr föremÄl för en juridisk prövning.

Inga besked
Ärendet ligger hos Högsta förvaltningsdomstolen i Stockholm och inga besked har hittills getts om hur lĂ„ng tid som prövningen dĂ€r kan ta.

- Vi utgĂ„r ifrĂ„n att prövningen sker skyndsamt sĂ„ att vi kan teckna avtal i god tid innan trafikstart, sĂ€ger Johan HolmĂ©r, sektionschef pĂ„ Trafikverket.

Han tillÀgger att Trafikverket framfört till domstolen vikten av att Àrendet hanteras skyndsamt, sÄ att man snarast kan teckna avtal med de nya operatörerna.

Avgörs pÄ högsta nivÄ
Trafikverket hÀvdar att upphandlingsbeslutet Àr ett sÄdant beslut som inte ska gÄ att överklaga. En oenig kammarrÀtt kom fram till att Trafikverkets upphandlingsbeslut kan överklagas och nu ligger frÄgan hos Högsta förvaltningsdomstolen för avgörande.

- PĂ„ sitt sĂ€tt Ă€r det bra att saken prövas av domstol, men det som inte Ă€r bra Ă€r att det drar ut pĂ„ tiden. Vi mĂ„ste ha kontinuitet i trafiken, sĂ€ger Johan HolmĂ©r.

Vad hÀnder med flygtrafiken om ni inte kan teckna avtal i tid?

- Vi tittar pĂ„ vad vi har för handlingsalternativ. VĂ„rt uppdrag Ă€r att se till att det finns en flygtrafik som fungerar för Norrlands inland, att det finns kontinuitet och har hög kvalitet, sĂ€ger Johan HolmĂ©r.

- VĂ„r utgĂ„ngspunkt Ă€r att det ska finns flygtrafik pĂ„ plats den 30 oktober. Vi gör allt för att göra det möjligt, sĂ€ger Johan HolmĂ©r.

Han sÀger sig inte vilja spekulera i vilka alternativ som kan bli aktuella, om den juridiska prövningen skulle dra ut pÄ tiden eller om Trafikverket rent av skulle fÄ upphandlingsbeslutet upphÀvt.

- Jag vill inte spekulera i detta.

Alla linjer drabbas
Ett alternativ som undersöks Àr om det Àr möjligt att förlÀnga flygtrafiken med nuvarande operatörer, om den rÀttsliga prövningen inte skulle vara klar i tid.

Next Jet trafikerar linjerna GÀllivare-Stockholm och Arvidsjaur-Stockholm, som man fÄr behÄlla om Trafikverkets upphandlingsbeslut stÄr sig.

Vann upphandling
För linjen Pajala-LuleĂ„ innebĂ€r dĂ€remot Trafikverkets beslut ett byte av operatör, frĂ„n Barents Airlink till Avies Sverige AB. Byte av operatör blir det Ă€ven pĂ„ strĂ€ckan UmeĂ„-Östersund (med förlĂ€ngning till LuleĂ„) som i dag trafikeras av Next Jet. Svenska Direktflyg vann den upphandlingen.

Trafikverkets val av operatörer:

Stockholm-Lycksele/Arvidsjaur: Next Jet AB.

Stockholm-GÀllivare: Next Jet AB som tÀnker mellanlanda i Kramfors/SollefteÄ.

LuleÄ-Pajala: Avies Sverige AB.

UmeĂ„-Östersund: Svenska Direktflyg AB som tĂ€nker flyga vidare till LuleĂ„.

Stockholm-Vilhelmina/Hemavan: Next Jet AB.

Stockholm-Sveg: Avies Sverige AB.

Stockholm-Hagfors/Torsby: Avies Sverige AB.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om