Paketbluffen utredd

Postorderbolaget ITS AB kan visa en beställning från en medlem i den familj som polisanmält företaget.
- Vi återtar paketet, säger ägaren Svein Bjarne Nesbö.

31 december 2010 06:00

För två veckor sedan berättade Kuriren om en familj i Luleå som fått ett avi från posten om ett paket. Paketet kostade 785 kronor att hämta ut men ingen i familjen ville kännas vid att de beställt något.
Efter en kontroll på nätet beslöt de sig för att inte hämta paketet utan i stället polisanmäla avsändaren ITS postorder AB. Bolaget saknar både telefonnummer och adress i Sverige och en del bloggare varnar för att handla där.
Familjen var övertygad om att paketet var tomt och lämnade alltså in en anmälan till polisen.
Men ITS AB hävdar bestämt att en medlem i familjen beställt varor på företagets hemsida. Beställningen utgörs av köksutrustning. Bolagets vd och ägare Svein Bjarne Nesbö i Norge skickar Kuriren en kopia på beställningen, ett grytset i sju delar för 599 kronor som ska skickas till familjens adress i Luleå.
- Jag har varit i kontakt med dem och de har helt enkelt glömt beställningen, säger han.
Nesbö berättar att han och familjen är överens om att paketet ska gå i retur utan kostnad för familjen.
- Vi tar tillbaka varorna, det är enklast så, säger han.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Anders Köjs