De plogade vägen för bilvärlden

Vad kan vi göra mer?

Frågan har haft stor betydelse när biltestningen i Norrbotten gick från ingenting till världsledande.

27 november 2013 13:58

Det är de lokala serviceföretagen som ger sig själva betyget bäst på test.

Arjeplog är störst av testorterna. Det var inte där det började utan längre norrut och varför Gällivare och Kiruna inte tog täten kan förklaras med att entreprenörer som såg tillfället att tjäna pengar saknades.

Fin fångst

Officiella versionen av hur biltestningen fick fäste i Arjeplog börjar med fiske.

David Sundström, Per-Axel Andersson och Per Dahlberg gillade att fiska i fjällen. Ett sätt att ta sig dit var att flyga. Det kunde de inte. Då lärde de sig det.

Trion skulle checkas ut som kunniga på sjöflyg och då behövdes en lärare. Eftersom trion köpt ett plan började de flyga utan honom.

– Man höll sig ganska lågt för att inte synas från samhället, berättar David Sundström i filmaren Stefan Holms film ”Isens giganter”.

Bromsade sig framåt

Flygarna fick grönt ljus och startade en fiskecamp. Verksamheten växte. Så kom den redan etablerade men lilla biltestbranschen till orten och ville ha hjälp. Flyget lokalt hade en plogad isbana på Hornavans is som kunde användas.

Teldex, som arbetade med låsningsfria bromsar, fick därmed tillgång till en isbana, första steget mot en ny bransch i Arjeplog. Bilbranschfolket sopade banan med kvastar. Då ordnade arjeplogarna fordon som gjorde jobbet. Ibland svarade entreprenörerna på bilbranschens rop på hjälp, ibland gick entreprenörerna före och bjöd ut tjänster som ingen bett om.

David Sundström och Per-Axel Andersson jobbade många år i biltestbranschen.

Det blev landbana och andra anläggningar. Flera lokala företag kom in. Nu finns bilbranschen globalt samlad i Arjeplog och Arvidsjaur.

Så här ser det ut idag:

Arjeplog och Arvidsjaur

Centrum för biltestning i Sverige.

Tillverkare av komponenter (delar) och system till bilar jobbar ihop med bilmärkena. Åker den ene till de här orterna följer den andre med. På så vis finns stor del av världens fordonsindustri här. Arbeten spiller över till Västerbotten.

Älvsbyn

Företaget Arctic Falls servar kontrakterade däcktillverkarna Yokohama, Bridgestone och Pirelli. Därtill samarbetas temporärt med fem-sex ytterligare däcktillverkare och med omkring 15 biltillverkare och komponenttillverkare.

Arctic Falls har markbanor, isbanor, frysanläggningar, verkstäder och garage. Anläggningarna finns i Vidsel (2) samt Vitberget, Nattberg och Lillkorsträsk.

Arctic Falls ägs avJonas och Andreas Jalar samt Erik Lundström, känd från Luleå energi och Node pole, Luleå.

Kiruna

Volvo personvagnar samt Volvo lastvagnar och Renault testar bilar i omgivningen och i anläggningar.

Bland andra Mercedes, Jaguar och Land Rover dyker upp emellanåt.

Biluthyrare Hertz har en träningsanläggning på sjö utanför Masugnsbyn.

Den konstgjorda sjö som det satsades miljontals kronor på i Kiruna är nedlagd. Satsningen var ett feltänk, enligt Janne Kåvik, Volvo, chef för externa provplatser.

Jokkmokk

Volvo personvagnar testar bilar i bygden och vid flygfältsområdet.

Hägglund & Granström, ägt av Anders Granström, har en anläggning utanför Jokkmokk där Continental är kund.

Fakta/ Biltest Fakta/ Flyget

Biltestningen i Arjeplog, Arvidsjaur och den mindre omfattande verksamheten i Älvsbyn beräknas omsätta en miljard kronor per år. Allt från tjänster till boende, mat och resor omfattas.

Därtill utförs tester i Jokkmokk och Kiruna.

Under en säsong arbetar flera tusen personer i Norrbotten med biltest.

4.000 bilar testas.

100.000 gästnätter registreras.

Källa: Branschorganisationen SPGA.

Arvidsjaurs flygplats har årligen 50.000-58.000 passagerare.

Av passagerarna hör 25.000 till biltestning.

Flyg för biltestningens räkning går till och från Frankfurt, Hahn, Hannover, Stuttgart och München. Nyligen infördes Kittilä i Finland in i en av rutterna.

Därtill åker biltestare reguljärflyg via utlandet till Arlanda, för ny färd till Arvidsjaur.

Flygplatsledningen räknar med ökat resande och totalt 65.000 passagerare, inom några år.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!