Dans ställer frågor om social status

Compagnie Dyptiks föreställning Dans L’Engrenage gjorde starkt intryck på Kurirens recensent.

Compagnie Dyptiks föreställning Dans L’Engrenage gjorde starkt intryck på Kurirens recensent.

Foto: Julie Cherki

Dans2019-02-26 13:51

En välklädd kvinna står orörlig vid ett bord. Hon har makten. Ur skuggorna dyker sex eleganta dansare upp. Snart har de utmanat och utmanövrerat kvinnan. De kämpar mot varandra kropp mot kropp, krigar om att vara herre man på täppan i en hetsig hiphop influerad av arabiska rytmer.

Föreställning "Dans L’Engrenage", i kugghjulet eller snarare i ekorrhjulet, ställer frågor om social status och meningen med att lyckas, att kämpa mot andra för att få sin plats i samhället.

Högaktuella frågor inte minst i Frankrike där danskompaniet Dyptik har sin hemvist. Med en president som säger att det finns människor som lyckas och andra som inte är någonting, att arbetslösa bara behöver gå över gatan för att få ett jobb och att bästa sättet att ha råd med en kostym är att arbeta. En bild av världen som proteströrelsen "Gula västarna" ifrågasätter sedan flera månader tillbaka.

Dansarna är stolta karaktärer som inte med en min röjer sin osäkerhet, hållningen är inspirerad av arabiska folkdanser. De söker alla sin plats i rampljuset i en allt galnare jakt på framgång som kulminerar i en elektrifierad trans. Är ens de som lyckas lyckliga i vårt samhälle? Vem har satt spelreglerna som vi alla tvingas att följa för att inte bli bestraffade? Det är oerhört skickliga dansare som fyller scenen med en ständigt sprakande energi – en fantastisk föreställning som vi hade ynnesten att få ta del av i Luleå.

Dans

Dans L’Engrenage Compagnie Dyptik Koreografi: Mehdi Meghari Dansare: Elias Ardoin, Evan Greenaway, Samir El Fatoumi, Yohann Daher, Vanessa Petit, Emilie Tarpin-Lyonnet, Marine Wroniszewski Plats: Kulturens hus, 25/2
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om