Lagar och regler är till för att följas. Bryter man mot någon föreskrift går det inte att skylla på att man inte känner till dem. Enligt svenska lag har alla en skyldighet att ta reda på vad som gäller.
Att det är förbjudet att köra med bil mot rött ljus är självklart för de flesta. Men samma sak gäller om du cyklar mot rött är det inte alla som tänker på.
– Är det rött så ska man stanna, även om det inte kommer någon bil, säger Luleåpolisen Per Hartman.
1 500 kronor i böter kan konsekvensen bli. Lagarna som skrivs är inte till för att polisen ska jaga förbrytarna utan till för att de som rör sig ute på vägarna ska vara så trygga som möjligt, understryker Per Hartman.
Nu när mörkret har tagit ett stadigt grepp över Norrbotten är vissa saker extra viktiga att tänka på innan man ger sig ut. Till exempel att utrusta sin cykel rätt. Att inte ha ljus och reflexer på sin cykel när det är mörkt ute är faktiskt förbjudet och kan ge 500 kronor i böter.
– Precis som när du kör bil är det viktigt att andra ser dig och att du ser andra. Fram på cykeln ska du ha en vit reflex och ett vitt ljus. Bak på cykeln ska det vara en rött. Precis som på en bil. Det för att andra ska se åt vilket håll man cyklar.
Men många slarvar. Dagligen kan man möta cyklister som varken tänkt på ljus, reflexer eller andra trafikregler, berättar Hartman. Om det beror på okunskap eller slarv är svårt att säga. Men han vill se en förbättring.
Per Hartman har aldrig gett böter till någon på cykel eller specifikt jagat cyklister. Men han tror att det kanske skulle behövas en insats för att få upp ögonen.
– Jag tror att man glömmer bort att man är ett fordon och att samma regler gäller som för bilister. Det är så enkelt att hoppa upp på en cykel och åka iväg.
Eftersom det inte finns något förarbevis för cykel är det upp till föräldrarna att lära barnen redan i tidig ålder om vad som gäller, säger Per Hartman.