Luleå kommun har drygt 600 p-platser för sina anställda i centrum. Dessa hyrs ut för en symbolisk summa och blockerar dessutom värdefull tomtmark i centrum.
Jan Nyberg, Miljöpartiets gruppledare i Luleå, har reagerat på detta.
– Man betalar fem kronor per dag för en parkering med motorvärmare. Det är inte juste mot skattebetalarna att de ska subventionera så att kommunanställda kan köra sina privata bilar till och från jobbet. Det är dessutom heltokigt ur miljöhänseende, vi vet ju att luften i centrum är dålig och måste förbättras, säger han.
Nyberg menar att priset 110 kronor per månad är så lågt att det uppmuntrar till att köra bil till jobbet även då det inte behövs. Han efterlyser en höjning anpassad till marknadspriset för p-platser i centrum.
– Det betalas ju 600 kronor per månad för en p-plats i centrum. P-platserna på nya Teliahuset kostar ju till exempel 1 200 kronor, säger Nyberg.
Han menar att den låga avgiften inte motiverar de kommunanställda att söka andra sätt att pendla till jobbet.
– Om vi höjer priset kanske behovet sjunker, nu vet vi inte ju inte det verkliga behovet, säger Nyberg.
Kommunen har inte höjd p-hyran för sina anställda sedan 2003, trots att frågan varit aktuell flera gånger.
Jan Nyberg berättar att han försökt få in frågan i det program som finns för att förbättra luften i centrum.
– Men vi är de enda som driver detta, inget av de stora partierna är intresserade, säger han.
Samtidigt råder det stor brist på ledig byggbar mark inom innerstaden. Kvarteret Staren vid Storgatans fot var tilltänkt som platsen för ett nytt stadshus i Luleå.
– Men de planerna är skrinlagda och det öppnar ju för att bygga något annat där. Varför inte bostäder, säger Jan Nyberg.
Kommunen har flera parkeringar för sin personal på mark i olika kvarter i centrum. De är knutna till gymnasiebyn och de egna förvaltningarna; förutom Staren finns parkeringarna i kvarteren Lärkan, Koltrasten, Göken och Kungsfågeln. De finns även vid teaterhuset och vid Luleå energi arena.
Lenita Ericson (S) är ordförande för stadsbyggnadsnämnden. Hon vill minnas att frågan varit uppe i år och efter en kontroll återkommer hon med besked: det visar sig att stadsbyggnadsnämnden i april tog ett beslut om att utreda hur kommunen ska ha det med sina personalparkeringar.
– Det innebär att vi ska kartlägga behovet och ta fram en handlingsplan för hur det ska vara i framtiden, säger Ericson.
Hon menar att det är viktigt att kommunen som arbetsgivare är en förebild för andra. I den nya parkeringsnorm som kommunfullmäktige tog beslut om i våras sänktes antalet p-platser för bilar i centrum och samtidigt konstaterade man att Luleåborna blir fler
Därför ska kommunen försöka få fler att åka buss, gå eller cykla. Och då gäller det för kommunen att vara en förebild i det arbetet menar Lenita Ericson.
– Vi måste leva som vi lär, säger hon.
Kommunen avser att även stimulera sina anställda att välja andra färdsätt än den egna bilen när de åker till jobbet, som Lenita Ericson uttrycker det.
Men när det ske är däremot oklart.
– Men det är min förhoppning att jag ska ha handlingsplanen på mitt bord senast 2017, säger Ericson.
Hon gör det dessutom klart att Staren inte kan förbli en parkering för all framtid.
– En parkering är inte rätt användning för den marken. Det kommer inte att fortsätta, säger Lenita Ericson.