EU:s hamndirektiv på väg mot graven

EU-parlamentet väntas rösta nej till kommissionens förslag om att öppna monopolen i hamnarna för konkurrens.
Det innebär sannolikt förslagets död.

Bryssel2006-01-17 15:38


- Politiskt är förslaget dött, säger en källa i kommissionen till TT och konstaterar att kritiken mot det var bred när EU-parlamentet debatterade hamndirektivet på tisdagen under sessionen i Strasbourg.

Men parlamentet har varit avvisande ända sedan det första förslaget till direktiv röstades ned 2003, något som de hamnarbetare som krossade rutor i parlamentet under måndagens omfattande demonstrationer kanske har missat.

Flera poliser skadades, några bilar brändes ut och många stora rutor i EU-parlamentets byggnad krossades när demonstranterna drabbade samman med kravallpolis. I de hamnar som lamslogs runt om i Europa gick det dock lugnt till.

Den EU-kommissionär som ansvarar för förslaget, fransmannen Jacques Barrot som fått överta det från företrädaren Loyola de Palacio, skulle under tisdagen fundera över möjliga vägar framåt. Formellt måste förslaget förmodligen dras tillbaka om parlamentet röstar nej i onsdagens votering.

- Att komma med det till medlemsländerna i ministerrådet om parlamentet röstat nej går inte, säger källan.

En möjlighet är att börja arbeta på ett helt nytt förslag, en annan att först be berörda parter komma med synpunkter på var behoven av nya regler inom Europas hamnsektor är störst.

Under tisdagens debatt kom uppmaningar från de flesta partigrupper, oavsett höger- eller vänsterkant, att dra tillbaka förslaget.

Hamnarbetarnas fack hävdar att förslaget hotar många arbetstillfällen. En rad medlemsländer är också skeptiska, men främst av andra skäl. Förslaget är krångligt och inte ens på arbetsgivarsidan har det fått brett stöd.

Tanken var att effektiviteten i hamnarna skulle öka om man öppnade för konkurrens om de tjänster som erbjuds och lät fartygsbesättningar själva sköta lastning och lossning. Men en del kritiker menar att det skulle gå ut över säkerheten och att bolag som sköter hamnar skulle vara rädda för att göra de stora investeringar som krävs för modern hamndrift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!