EU-grupp ska rädda bilindustrin

Medan Rover i Storbritannien flämtar efter luft ska en grupp med toppnamn, ledd av EU-kommissionen, staka ut vägen för bilindustrins framtid i Europa.
Volvochefen Leif Johansson vill se harmoniserade utsläppsbestämmelser.

Bryssel2005-04-11 18:35
Medan Rover i Storbritannien flämtar efter luft ska en grupp med toppnamn, ledd av EU-kommissionen, staka ut vägen för bilindustrins framtid i Europa.

Volvochefen Leif Johansson vill se harmoniserade utsläppsbestämmelser.

"Det kostar industrin (tillverkarna av tunga dieselmotorer) cirka 2 miljarder i merkostnad de närmaste åren på grund av att EU och USA har olika sätt att mäta utsläpp, säger Leif Johansson till TT efter måndagens möte i den aktuella gruppen i Bryssel, Cars21."
"Men det är ingen skillnad i effekterna på miljön, hävdar Johansson som med sitt exempel pekade ut ett område där regler kan göras enklare och samtidigt underlätta för industrin i Europa i konkurrens med övriga världen."
Johansson har sällskap av kollegor från Ford, Fiat, Volkswagen och Renault i gruppen, där också Tysklands konkurrensminister och företrädare för fyra medlemsländer till finns med. Arbetet leds av EU-kommissionen och gruppen ska producera en rapport till slutet av året, som ska visa vägen för hur regler och satsningar bör se ut de närmaste tio åren.

Ekonomiska stöd står inte på programmet och om Rovers kris har EU-kommissionären Günter Verheugen, som leder gruppen, inte så mycket att säga. Dessutom kan den brittiska statens föreslagna lån till företaget bli en fråga om konkurrensprövning för kommissionen.

"Rovers problem kommer inte som en överraskning, men det vore oklokt av kommissionen att säga något nu, sade Verheugen på en pressträff efter mötet."
Enligt honom ska utgångspunkten för arbetet vara en industri som med högteknologi, säkerhets- och miljötänkande klarar matchen om konsumenterna.

"Lägre löner eller lägre standarder är inget konkurrensmedel för den europeiska industrin, enligt Verheugen."
Det handlar inte heller, enligt honom, om att sätta upp hinder för tillverkare i övriga världen.

"Ingen har väckt frågan om att man ska skydda industrin här från konkurrens, sade han."
Leif Johansson, som också tryckte på vikten av framsynta investeringar i vägar och transportsystem, tror att gruppen kan åstadkomma något vettigt.

"EU:s roll är avgörande och personbils- och lastbilsindustrin är oerhört reglerade, säger Johansson som tycker att gruppen borde ha kommit till redan för tio år sedan."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!