Larmet går efter miljonkuppen

Efter miljonkuppen mot en bilhandlare i norra Sverige gick larmet till branschkollegor. "Det här är inga duvungar", säger Arne Nilsson, Englunds Bil, om tjuvarna.

Tjuvbranschen. "Det är en miljardindustri, sett över hela världen", säger Arne Nilsson, vd i Englunds Bil i Luleå.

Tjuvbranschen. "Det är en miljardindustri, sett över hela världen", säger Arne Nilsson, vd i Englunds Bil i Luleå.

Foto: Stig Nordlund

Brott2016-11-08 06:00

Rattar, instrumentbrädor och fronter på nya BMW-bilar stals från Lindholms Bil i Umeå. Där anser man sig känna till motivet, grejerna ska installeras i andra fordon som sedan ska säljas.

– Vi ser mer och mer av planerade stölder, det kommer inte att sluta här, säger Mats Lindholm, ägare av Lindholms bil.

Stölder av det här slaget, där bilarna lämnas kvar men där mycket dyrbar utrustning stjäls, har förekommit främst i södra halvan av landet påpekar han. Hos Umeåföretaget bearbetade tjuvarna en fönsterruta, tog loss grejerna och lämnade bilen i övrigt oskadd. Tolv bilar utsattes för stölder.

Mats Lindholm beskriver en internationell marknad för stöldgodset. I åtminstone USA får inte krockskadade bilar säljas. Försäkringsbolagen vill dock ha ut värden och säljer fordonen till företag i andra länder. Företagen behöver nya delar till skadade bilar. Stöldgods införskaffas. Därefter säljs bilarna, registreringen är inget problem.

En ratt kan behövas på grund av att krockkudden löst ut. Dessutom styrs mycket av bilens funktioner via ratten. Bakom instrumentbrädan döljer sig teknik som reglerar bilens system, och det här vill tjuvarna komma åt. Fronten, den behövs för att den befintliga är skadad.

– Kunden som köper in en sådan här bil får ett fordon där krockkudden kanske inte löser ut, och varningslampor kanske aldrig tänds. Det kan också vara fel i andra funktioner. De som gör det här jobbet har nog viss kunskap, men det krävs mycket för att få ihop det och det fullföljs knappast. Verksamheten förekommer inte minst i Lettland och Litauen. Numera DNA-märks bildelar, men Tullen måste få resurser för att kunna göra hårdare kontroller, säger Mats Lindholm.

– Det här är fruktansvärt dyra grejer. Men handel med stulna bilar och tillbehör är inget nytt. Det är en miljardindustri, sett över hela världen, säger Arne Nilsson, vd i Englunds Bil i Luleå.

Efter att har varskotts om stölden i Umeå började anställda vid Englunds bearbeta minnet, och fatta misstankar. I fredags smög en bil förbi parkeringen och en passagerare filmade fordon. Ingen klev ur. Sedan drog bilen iväg. Det är osagt varför detta skedde.

Värdet från kuppen i Umeå har angetts till två miljoner kronor. Låter mycket.

– Det är det totala värdet i försäkringsskadan. De nya bilarna ska ha ny utrustning som hämtas från eftermarknaden, då blir det mycket dyrare. Sedan ska arbetet utföras, dessutom har du självrisken, säger Mats Lindholm.

Arne Nilsson säger att stölder ger väntetider för ny utrustning. Nybilskunderna blir dessutom besvikna och vill ha en annan bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!