Det var vid 22-tiden på måndagskvällen som ett av Green Cargos godståg lastat med papper från Holmsund spårade ur vid Grötingen, norr om Bräcke.
Förutom att 150 meter spår skadades så har även flera kontaktledningsstolpar skadats. 13 vagnar spårade ur, fyra av dem tippade och ligger nu vid sidan av spåret.
Inga personer kom till skada vid urspårningen men en växel och 1.700 slipers skadades och måste bytas ut, något som beräknas vara klart först i början av nästa vecka.
- All trafik står stilla i Norrland, vi har inga möjligheter att leda om trafiken just nu, säger Göran Andersson, Green Cargos pressjour.
Trafiken på stambanan består till största delen av godstrafik. Bara Green Cargo har fler än 30 tåg som trafikerar norra stambanan varje dygn, däribland stålpendeln som fraktar stål från SSAB i Luleå. Även SJ:s nattåg trafikerar den berörda sträckan. Godstrafiken står däremot helt stilla.
- Vi hoppas att det inte får så stora konsekvenser för oss. Alla jobbar för högtryck för att lösa situationen, säger Ulrika Lilja, informationschef på SSAB och fortsätter:
- Just nu maximerar SSAB trafiken på den södra stålpendeln mellan Oxelösund och Borlänge. Mellan Luleå och Oxelösund har vi vår egen båtförbindelse för stålämnen.
Letar alternativ
SSAB arbetar nära med Green Cargo och tittar nu på alternativa transportlösningar för godset som inte kan transporteras sjövägen. En tänkt lösning är att frakta godset via Inlandsbanan i stället, men den är inte elektrifierad och har inte samma kapacitet som stambanan.
Under tisdagen arbetade alla berörda parter med att hitta alternativa transportvägar. En del transporter läggs bland annat om till lastbilar.
- Vi väntar på besked om en lösning via Inlandsbanan. Sedan har vi kontakt med varje kund för att se vilka som klarar av en försening på några dagar, säger Mats Hollander, informationsdirektör på Green Cargo.
Längs kusten
SJ:s nattåg kommer att få en ny sträckning och det kommer att gå längs kusten i stället för inne i landet men trots det kommer passagerarna bli tvungna att åka buss vissa sträckor. Normalt går två nattåg men nu kommer man att slå ihop det till ett.
- Vi får plats med passagerarna på ett tåg så det blir mer effektivt så, säger Ulf Wallin på SJ:s presstjänst.
Olyckan utreds
Orsaken till urspårningen är i dagsläget okänd men en utredning har inletts.
- Just nu samlar vi in alla fakta och sedan blir det en utredning, det kommer dröja innan vi har några exakta svar på varför det hände, säger Tobbe Lundell, pressinformatör på Trafikverket.