Hon inleder med nästan åttio sidors tänkande om tron som plats eller tron som språk och tanke. Knivskarpt om skillnaden mellan att vara skriftlärd i templet och att vara tänkare utanför det. Finns heligheten överallt där ordet framkallas eller ska vi också tro att den existerar i den tradition som blivit kyrkans; det heliga rum som är en avbildning av Jerusalem, på ett eller annat sätt. Den intellektuella spänningen finns i den förstnämnda ståndpunkten, det stabila samhällsbygget finns i den andra.
Det är för all del spännande därefter också, i de biografiska berättelserna om en uppväxt i gammal judisk släkte i Sverige, om särpräglingen och det första mötet med det existerande Jerusalem, förälskelserna, skillnaden mellan bilden Jerusalem (föreställningen) och den dammiga plats som verkligen är tätorten med detta namn. Och så ljusåren mellan pionjärtidens kibbutzer och dagens nationalistiska murpolitik.
Och likaså spännande och välskrivet är det när hon reder ut det här med den samtida högernationella populismen, allt genom att anknyta till mycket lärda män ur den långa, judiska traditionen.
Jerusalem är hela den västliga världens nav, ja egentligen en stor del av den östliga också, även om de skulle förneka det. Där finner man trådarna till tre världsreligioner, orsakerna till mängder av krig allt från forntiden till våra egna nyhetssekunder. Vad gör man som enskild gentemot en sådan plats? Underkastelse eller motstånd? Avstötning eller absorption?
För ett halv århundrade sedan erövrades staden av Israel och blev en del av det nationellt uppbyggliga, medföljande djupa konflikter till den arabiska omgivningen var oundvikliga. Nyss ville Trump flytta sin ambassad dit, om han vill det i övermorgon är mer osäkert. Symboler som orsakar krig måste hanteras med försiktighet.
Allt om allt, en elegant essä med det obehindrat vackra språk som är Anita Goldmans. Hon är alltid ett oförställt nöje att läsa. Författare som hittar sina melodier lika oansträngt som hon är den bästa guiden till förståelse av komplicerad företeelser, sådana som Jerusalem.