Publishingpriset premierar lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Tävlingsbidragen har varit såväl producerade inhouse, till en begränsad budget, som framtagna av etablerade byråer eller förlag. Enligt Jens Andersson ville Bodens kommun testa hur deras produkt stod sig i konkurrens mot övriga Sverige. Det gick bra för #Närhetsliv", som vann klassen medborgartidning. Den kommer ut två gånger per år och går ut till alla hushåll i Boden. Tävlingsbidraget var det som kom ut i mars i år.
Kommunikationskontorets chef Jens Andersson tycker att kontoret visat styrka när man vinner i konkurrens med byråer med eget arbete.
– Den största och viktigaste vinsten är faktiskt att vi gjort något där vi lyfter Boden och Bodensarna, säger han.
Kommunikatören Josefin Wiklund var på Berns och tog emot priset i konkurrens med fem andra tävlingsbidrag för bästa medborgartidning. Motiveringen: För formstarkt omslag, bra mix av texter, välgjorda bildreportage och utmärkt tryck.
– Vi märkte under prisutdelningen att det var mest byråer som gick upp. Jens tanke är att vi ska göra jobbet själva, så därför var det fantastiskt roligt att vinna.
– Man blir ju väldigt stolt att få ett sådant här fint pris. Det är faktiskt första gången som jag varit med och tävlat överhuvudtaget och sedan går vi och vinner. Det är klart det känns otroligt stort, säger Josefin Wiklund.