Rörelsepedagogerna Jim Holmqvist Johansson och kollegan Yusup Sjovhalov liksom idrottsläraren Cecilia Vikström ingår i skolans rörelseteam.
– Ute på skolan är ju våra klassrum där vi jobbar med eleverna, säger Yusup.
– Rastaurangen som utlåningen kallas är väl något som vi i rörelseteamet spånat kring och fått inspiration av. Vi har kikat på sociala medier vad andra skolor haft för verksamhet och föll för det här, säger Jim Holmqvist Johansson.
Utlåningsprincipen är enkel och går ut på att eleverna ska lära sig ta ansvar för det som man lånar på skolrasterna. Målet är att se till att grejerna kommer tillbaka in i friggebodan när rasten är slut.
– Alla elever har en klädnypa med sitt namn på. Den klädnypan sätter eleven på ett kort som föreställer den leksak eller rastredskap man lånat. Eleven tar sedan bort klämman när man återställt det man lånat, säger Jim.
Inför premiären förra hösten så höll också pedagogerna information i klasserna.
– Vi tycker att det fungerat bra. Visst har det hänt att vi "fryst" någon klädnypa en kortare tid som en konsekvens av att man inte följt reglerna men det är ytterst sällan det hänt, säger Jim Holmqvist Johansson.
Enligt idrottsläraren Cecilia Vikström vill man uppmuntra eleverna att röra på sig under rasterna istället för att bara driva omkring på skolgården.
– Vi lånar också ut säsongsgrejer. Just nu är det bollar, rockringar, cyklar och snart är spadar eller det som hör vintern till,säger hon.
Minna Berg Sandling, som går i femman brukar ibland hoppa in som rastvakt och se till rasturangen.
– Jag tycker det är väldigt bra, speciellt på vintern. Det brukar vara många som vill låna spadar och då brukar det vara väldigt mycket barn här. Barnen får ha spaden en rast.Sedan nästa rast får andra låna vilket känns rättvist. Det som är rätt populärt just nu är pockabollen. Den har vi inte så många av, säger Minna.
Edor kristoffersson, 8, säger att han inte lånar saker så ofta.
– Om det blir något så är jag mest intresserad av cyklarna.
Lilly Söderholm,7, tycker det bästa med rasturangen att man alltid har något att göra på rasterna.
– Jag lånar mest basketbollen för den gillar jag. Basketbollen är inte så jättesvår att få tag i här, säger hon.
Vad tycker du om att man ska dela på grejerna?
– Det är bra för då får ju alla ha samma saker även fast man inte får ha dem samtidigt. Men även se till så att de kommer tillbaka, säger Lilly.
– Jag tycker om att man kan röra sig för man håller sig piggare på lektionerna, säger Lea Rautila,11.
Tomas Lund, biträdande rektor, tycker det är ett bra koncept med rörelser och pulshöjande aktiviteter varje dag.
– Vi har planerade rastaktiviteter och kommer att jobba vidare med det här och utöka det. Resultatet vi ser är att det blir mindre konflikter och mindre kränkningar, säger Lund.