Öberg: Vi bad dem fortsätta utreda frågan

Länstrafikens styrelseordförande Anders Öberg säger att det fanns ett "otydligt" utredningsuppdrag på bussupphandlingen Boden-Luleå om biogas skulle med ." Vi bad tjänstemännen bara att fortsätta utreda frågan, men pekade inte ut några alternativ".

Mats Öberg, styrelseordförande för Länstrafiken.

Mats Öberg, styrelseordförande för Länstrafiken.

Foto: Pressbild

Bodens kommun2019-10-04 19:11

Boden växer i dag på biogassidan och det bränslet finns inte med i upphandlingsuppdraget. Mats Aspemo, vd för Regionala Kollektivtrafikmyndigheten och Länstrafikens upphandlare Helena Persson har hävdat att upphandlingsläget beror på oklara utredningsdirektiv. Båda hänvisar också till pågående upphandlingssekretess. Region Norrbottens oppositionsråd Anders Öberg, även RKMs ordförande, ska nu som Länstrafikens styrelseordförande besluta om tilldelningsbeslutet 18 oktober. I samma styrelser sitter landstingsrådet Kenneth Backgård (NS) liksom Luleås kommunalråd Lenitha Ericson (S).  I slutet av januari var frågan uppe i länstrafikens styrelse.

– Vi fick information och diskuterade olika alternativ i och kring driftsmedelsfrågan. Vi bestämde ingenting, säger Öberg.

RKM har i dag uppdraget att se till vilka linjer som ska trafikeras och ge tillstånd, men länstrafiken har i uppdrag att upphandla. 

Ordförande och ledamöter sitter på dubbla stolar?

– Ja, men man måste hålla isär rollerna, säger Anders Öberg.

Den 24 februari var frågan uppe på RKMs direktionsmöte då Öberg valdes till ordförande i RKM och dotterbolaget Länstrafiken.

– Vi fick en redogörelse för de olika alternativen, men gav inget alternativ. Vi sade bara fortsätt utred frågan och ta fram underlag som gör det möjligt att gå ut med upphandling till tjänstepersonerna.

Enligt Öberg betydde deras "otydlighet" att upphandlaren var tvingad att förhålla sig till uppdraget hon fått.

–  Det fanns ingen kravspecifikation om att det ska vara biogas eller andra drivmedel på busslinjen Boden-Luleå, säger Öberg.

I den regionala utvecklingsstrategin för RKM är målet att minska miljöskadliga drivmedel till 2030.

– Ja, det finns ett tydligt uppdrag att i varje upphandling se om vi kan hitta alternativa drivmedel och använda dem. Men kravet fanns inte i regionens upphandling, säger Öberg.

I dag skickar Luleå kommun sina sopor och matavfall till Boden tillsammans med fler kommuner. Öberg säger att man diskuterat biogas från Boden och Luleå men att leveransfrågan var osäker. 

– Visst det har hänt saker sedan januari när det gäller tillhandahållandet och kapacitet av biogas.  Vi diskuterade därför ett omtag i den aktuella upphandlingen i september där vi ville ha ett yttrande från regionen om de önskar särskilt prioritera biogas på den aktuella sträckan. Om man är beredd att skjuta till pengar om upphandlingen blir dyrare.  

Så miljömålet är egentligen ett tomt löfte?

– Nej, det har jag inte sagt. Jag ser gärna att vi får ett fossilt bränsle, säger Öberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!