Markverkstaden är ett område med byggnader som fyller olika funktioner. Spolhallen togs i bruk 1 oktober efter ombyggnad och renovering.
– Vi har ett övningsfält i närheten så bandvagnar och stridsfordon spolar av fordonen i hallen.Det har funnits ett upprustningsbehov men även miljökrav till halljobbet, säger objektledare Andreas Nilsson.
Han sitter på lokalplaneringsenhet Norr och Michael Martinsson är projektledare på Fortifikationsverket.
– Jag får en behovsanmälan och arbetar tillsammans med förbandet fram förslag på lösning. Jag skickar sedan underlag till Högkvarteret som tar besluten för investeringar inom Försvarsmakten, säger Andreas Nilsson.
Beslutet kan innebära ny-eller ombyggnation eller att hyra något.
– Även om I 19 har ett behov så finns armén i hela Sverige. Armechefen beslutar var behoven är störst. Därför får vissa projekt stryka på foten och vänta. 2013 anmäldes behovet med verkstadshallen för markverkstaden och nu sex år senare bygger man, säger Andreas Nilsson.
Det är upphandlingsenheten som lägger ut förfrågningsunderlag och sköter upphandlingen.
– De lokala brukar ha en fördel eftersom de redan är på plats och det därför blir billigare, men det är alltid det förmånligaste anbudspriset som vinner. Fortifikationsverket betalar byggnationerna och hyr sedan ut fastigheten till Försvarsmakten, säger Michael Martinsson.
De tre större pågående byggprojekten började i somras. Bodenföretaget Jekab bygger brandövningsplatsen som ska vara klar efter årsskiftet. Platsen består av två byggnader där man ska öva och släcka bränder.
– Det blir en del markåtgärder för man häller ut ämnen som man ska försöka släcka och allt ska kunna hanteras på ett miljömässigt sätt. Det är försvarsmaktens egen personal som ska träna där. På alla våra fordon finns det ju brandsläckare så alla ska kunna släcka bränder, säger Michael Martinsson.
Nybygget på 800 kvadrat, eller en större verkstad med golvvärme är HÖ Allbygg huvudentreprenör för.
– Verksamheten som ska dit hade tidigare kontor och verkstadsplats på olika ställen. När allt samordnas blir det effektivare, säger Nilsson.
I garaget ska det gå att köra in 26 meters fordon, eller en lastbil med släp.
– När vi bygger nya portar ska alla fordon gå in på höjden och bredden. Bygger vi skärmtak så byggs det alltid 4,70 meter högt så vi kan få in alla fordon, säger Michael Martinsson.
När Norrbottens media besökte verkstadsbygget var tak och väggar på plats och en underentreprenör höll på att dra golvvärme. 1 maj nästa år ska bygget vara klart med all inredning och datasystem.
Övningshallen på A 9, även där är HÖ All byggansvarig, ska vara klart om ett år. Hallen behövs för att skydda den nya känsliga utrustningen som inte kan förvaras utomhus.
– I hallen ska det rymmas tio lastbilar eller fem lastbilar med släp för att förstå omfattningen, säger Nilsson.
I dag pågår också ett antal underhållsprojekt. Som uppdatering av ventilation, armaturbyten, dörrbladsbyten och golvjusteringar.
– Mest synligt för allmänheten är kanske fönsterbytet i en av kasernerna på I 19s område. A 9s parkering efter Sveavägen kommer också att byggas ut och få 48 nya motorvärmarstolpar. Så det pågår ständigt nya projekt, stora som små, säger Michael Martinsson.