Ahlmans M-motion bifölls juni 2018.
På utbildningsnämnden förra veckan sa gymnasiechefen Bert Ove Ström att kommunens kommunikationsenhet tagit fram en liten broschyr med Björknäsgymnasiet nya logotyp, som är upptryckt i 200 exemplar till en kostnad på cirka 4000 kronor.
– Den är ett resultat av en workshop som de hade tillsammans med samordningsgruppen på skolan i september, sa han.
Den nya loggan har arbetats fram av kommunikationsavdelning, som även producerat en film.
Broschyren trycktes dagarna efter att fullmäktige beslutade att riva upp namnbytesbeslutet. Rigmor Åström påpekade att så länge fullmäktiges beslut ligger fast så ska personal inte arbeta tvärtemot det, vilket hon menar skett i det här fallet.
– Vi kan inte ha det så, då blir det ett sammelsurium i hela kommunen. Så länge som fullmäktiges beslut gäller ska man respektera det. Vi moderater ser oerhört allvarligt på det här, att man på det här sättet obstruerar mot fullmäktige. Vi kommer be revisorerna att titta på det här, sa Rigmor Åström.
Hon anser att det är flagrant att gå bakom ryggen på fullmäktige på det här sättet och menar att beslutet att behålla namnet Björknäsgymnasiet är taget på falska grunder, eftersom ingen berättat för ledamöterna om arbetet med att stärka varumärket Björknäsgymnasiet.
– Det här är inte acceptabelt. Så här lomhörd får man absolut inte vara inför vad politiken håller på med.
Hon påpekade vidare att gymnasiet samtidigt som skolan ska spara pengar köpt helsidesannonser om den nya varumärkesplattformen och logotypen för flera tusen kronor.
Ordförande Sara Nilsson Bruun (S) menade att det bara är framsidan på broschyren, som hade sett annorlunda ut om gymnasiet bytt namn till Eyvind Johnson-gymnasiet.
– Varumärkesarbetet ingår i utvecklingsprogrammet. Det var ett uppdrag att stärka Björknäsgymnasiet som namn. Hade det blivit Eyvind Johnson-gymnasiet hade man fått göra ett annat arbete.
Hon reagerade på Rigmor Åströms uttalade att fullmäktige fattat sitt beslut på falska grunder.
– Mina argument har varit desamma, att verksamheten inte vill ha ett namnbyte och att vi inte har ekonomi för att göra ett fullständigt namnbyte. Det är förenat med enorma kostnader och ett mycket större projekt än att trycka en broschyr med den här framsidan.