Musik som förenar

På Prästholmsskolan i Boden går elever med en mängd olika bakgrunder – och skolan hyllas.– Det är så bra integration, det är helt enormt, säger Lars Andersson, lärare.

Elever. 
Mehraban Omar, 11, Kinda Wessi, 11, Robert Tobar, 10, Sherazad Fathi, 12, var alla med på konserten. Spexandes i bakgrunden syns Oskar Modig.

Elever. Mehraban Omar, 11, Kinda Wessi, 11, Robert Tobar, 10, Sherazad Fathi, 12, var alla med på konserten. Spexandes i bakgrunden syns Oskar Modig.

Foto: Oskar Ahlqvist

Boden2014-12-17 16:49

Under onsdagen hade elever på Prästholmsskolan konsert i gymnastiksalen och Lars Andersson, träslöjdslärare på skolan, lyfter fram skolans integrationsarbete.

– Det går barn från minst åtta olika nationaliteter här. Jag har aldrig jobbat på en skola där det har varit så stor blandning. Vi hör aldrig några rasistiska påhopp ute på skolgården. Det är så bra integration, det är helt enormt, säger han.

Vad tror du det beror på?

– Det är barn, de har inte fördomar och förutfattade meningar som vi vuxna har byggt upp, säger han.

Han menar också att fotboll och kulturaktiviteter så som musik, dans och drama hjälper till för att öka gemenskapen.

Magnus Toresson, som är lärare på kulturskolan, kallar Prästholmsskolan för en föregångare och lyfter också musik som integrationsverktyg.

– Det finns ju forskning som säger att vara aktiv musikaliskt hjälper hjärnan att ta hand om andra ämnen – både språket och den matematiska kunskapen. De stimulerar sin hjärna, de får hjälp på det sättet också.

Sheraza Fathi spelade fiol på konserten. Och hon har en favoritlåt.

– Bjällerklang, det är en bra låt som är lätt att spela, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!