Pendeltågsplanerna klarnar

Det finns fortfarande många praktiska detaljer att lösa, men planen på pendeltåg mellan Boden och Luleå, och sedermera ända upp till Haparanda, börjar nu ta form på allvar.

Mot Luleå. Rälsen från Boden är enkelspårig hela vägen mot Luleå. Ett dubbelspår eller fler mötesplatser är en av flera åtgärder som ses över i pendeltågsprojektet.

Mot Luleå. Rälsen från Boden är enkelspårig hela vägen mot Luleå. Ett dubbelspår eller fler mötesplatser är en av flera åtgärder som ses över i pendeltågsprojektet.

Foto: Fredrik Tano

Boden/Luleå2015-12-28 17:34

Tidigare i december beslutade Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten, som består av representanter från landstinget och de 14 kommunerna, om att satsa på pendeltågstrafik mellan Boden och Luleå, som skulle kunna komma igång om drygt ett år.

– Jag tror det skulle vara väldigt bra om man får det att fungera. Jag pendlar själv den sträckan och vet att det kan vara en enda lång bilkö ibland, och det är ganska välbesatta bussar, säger Kenneth Backgård (NS), kommunalråd i Boden och ledamot i Regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Ungefär 3000 bodensare arbetspendlar idag till Luleå, och drygt 1200 lulebor pendlar åt andra hållet. Av dessa åker ungefär sex procent med länstrafikens bussar, resten tar egen bil.

– Fyrkantsområdet, och framförallt Luleå och Boden, delar samma arbetsmarknadsområde och då är kollektivtrafiken en viktig bas. Ur ett samhällsperspektiv vore det bra för både miljön och olycksrisken om fler kan ta tåget, säger Kenneth Backgård.

Samtidigt är tågsträckan mellan Luleå och Boden hårt trafikerad och en av de svåraste sträckorna att sätta in nya tåg på.

– Det är kapacitetsbrist kan man lugnt säga, så där skulle man behöva sätta in dubbelspår. Kan man inte göra det bör man åtminstone sätta in fler mötespunkter, säger Kenneth Johansson, vd för Länstrafiken i Norrbotten.

En arbetsgrupp håller på att se över detaljerna i projektet, däribland hur ofta tågen kan komma att gå. Enligt Kenneth Johansson skulle dock en realistisk uppskattning vara tre turer på morgonen och tre på eftermiddagen, med ungefär en timmes mellanrum, samt någon tur mitt på dagen.

– Det finns många lyckade exempel, sträckan Vännäs–Umeå kör exempelvis nio dubbelturer per dag och det fungerar jättebra, säger han.

Resenärerna ska då kunna använda ett pendlingskort som kostar runt 1500 kronor i månaden. Tanken är att pendeltågen även ska stanna i Sunderbyn och Notviken, och i framtiden kan det även bli aktuellt att dra linjen till SSAB med mellanstopp i exempelvis Sävast och Gammelstad.

Sträckan Luleå–Haparanda ingår i samma projekt men kommer inte ingå i den ansökan som ska lämnas in till Trafikverket nu i mars. Först krävs bland annat att det byggs ett nytt resecentrum och perrong i Kalix, vilket kommunen nu har blivit beviljade EU-medel för, och att tågen kan anpassas efter Haparandabanans nya signalsystem.

Ska ansöka om statsbidrag

Finansieringen för en pendeltågssträcka mellan Boden och Luleå är klar, men för att förlänga sträckan upp till Kalix och Haparanda krävs ytterligare drygt tio miljoner kronor. Den 26 januari ska man ha ett möte med infrastrukturminister Anna Johansson för att förhoppningsvis kunna få den summan i statsbidrag, annars finns även möjligheten att söka EU-medel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!