Yrkesförare utbildas i gränspassage

Olika regelverk, system och krånglig byråkrati försvårar för yrkesförare att korsa gränser. För att underlätta skapas nu en särskild utbildning i samverkan mellan länderna i Barentsregionen.  - Det blir ofta mycket krångel och långa väntetider, säger projektkoordinator Kjell Kemi.

SAMARBETE UNDERLÄTTAR. Från vänster Tanja Jokelainen, projektledare, Kjell Kemi, projektkoordinator, Bodens kommun, Kari Kenttämaa, lärare vid fordonsprogrammets transporttekniska gren och Kari Kähkönen, Lapplands transportentreprenörer.

SAMARBETE UNDERLÄTTAR. Från vänster Tanja Jokelainen, projektledare, Kjell Kemi, projektkoordinator, Bodens kommun, Kari Kenttämaa, lärare vid fordonsprogrammets transporttekniska gren och Kari Kähkönen, Lapplands transportentreprenörer.

Foto: Linda Kask

BODEN2007-10-19 01:45
Björknäsgymnasiets fordonsprograms transportekniska inriktning representerar Sverige i den projektgrupp som för övrigt består av representanter för gymnasieskolan i Alta, Norge, ryska Murmanskavtotrans, lärare och elever från finsk yrkesutbildning och från Lapplands transportentreprenörer i Rovaniemi, Finland. Projektet går under namnet Entrans. Träffar har hållits både i Finland, Ryssland och Norge och nu i veckan har turen alltså kommit Sverige och Boden. - Det är i dag besvärligt för yrkesförare som ska passera gränser. De måste veta en hel del om tillåtna höjder på fordon och vilka papper de ska ha med sig. Vi håller nu på att ta fram ett utbildningspaket som ska kunna användas av chaufförer i Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Reglerna i Sverige och Finland är ganska lika, medan de i Norge och framförallt i Ryssland skiljer sig åt, säger Kjell Kemi. Besvärligt passera gränser
Han är anställd som projektkoordinator vid barn- och utbildningsförvaltningen i Boden. Projektet finansieras med medel från EU-programmet Interreg och från TACIS, som är EU:s program för att finansiera samarbetet med ett antal stater i östra Europa och Centralasien, bland andra Ryssland. Parallellt med att utbildningmaterial tas fram och sammanställs, ska även en hemsida göras. Kjell Kemi förklarar att hemsidan ska fungera som en handbok för yrkeschaufförer som färdas mellan de olika länderna i Barentsområdet. - Projektet består av tre delar, undervisningsmaterial, hemsidan och en pilotkörning av utbildningen där transportlärare ska delta. Tanken med pilotkörningen är att vi ska kunna ta med oss elever och visa på plats hur det fungerar vid gränserna, säger Kjell Kemi. Utbildningen är i första hand till för lärare vid fordonsutbildningar med transportinriktning i de olika länderna. Materialet beräknas vara klart i slutet av året. Tanja Jokelainen är projektledare för den del av projektet som EU ansvarar för. Hon påpekar att Entrans även ska bidra till att förbättra de internationella relationerna mellan länderna i Barentsområdet, inte minst när det gäller handel. - Det finns olikheter i reglerna även mellan länder som tillhör EU. Dessutom ändras reglerna hela tiden, det kommer nya varje år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om