Volvo Amazon slår Cadillacken

Boden Cruising har blivit en mötesplats för "äldre" fordon inom motorhobbyn och deras ägare. Kepsmannen Tommy Hedström kör Volvo Amazon Herrgårdsvagn från 1966. " Den här sticker ut lite mer än Cadillacken".

"Micke" Ackelid vid sin Corvette från 1989. Skellefteåbon deltog tillsammans med andra medlemmar ur Corvette-klubben.

"Micke" Ackelid vid sin Corvette från 1989. Skellefteåbon deltog tillsammans med andra medlemmar ur Corvette-klubben.

Foto: Lena Leffler

BODEN2018-08-26 08:46

På lördagen samlades alla snygga bilar på Kvarnängen där de stod i långa rader för allmän beundran. Det verkade vara mer veteranfordon än vanligt. För att ge publiken kvalitet sker en viss "sortering" vid insläppen. Men Ingela Mattsson slank igenom med sin vanillagröna Golf GLS 80.

– Den här bilen har inte orginalfälgar och är sänkt med "tyskt stuk". Jag har även en orginalgolf hemma men den är rostig och har gått som bruksbil i 20 år.

Hon beskriver golfen som " inte den mest populära bilen" som man ser på utställning. Ja, hon kör nog den enda på Boden Cruising.

– Det är kul att vara här, fast man är lite annorlunda. Jag vann dock ett pris i Jokkmokk i juni för golfen som är 38 år gammal. Bilen blev en av de tio mest framstående bilarna där, säger Ingela, och plockar fram pokalen från baksätet.

Hon har också en sambo som är mekaniker.

– Annars funkar det inte om man har bilar som är ett intresse. Bilen, en Dodge Charger från 1969, som vi tänkte ha med här är sönderplockad i bitar. Men jag ville åka så jag tog golfen, säger haradsbon.

Luleåbon Tommy Hedström brukar dyka upp på Boden Cruising. Men denna gång lämnade han Cadillacken hemma. Istället tog han med sig sin välhållna Volvo Amazon KGV från 1966.

– När jag köpte bilen hade den bara gått 13000 mil och alltid stått i ett garage.

Herrgårdsvagnen har en gröngul orginalfärg. Till och med färgkartorna för lacken och klädseln finns med handsfacket.

– Jag har några jänkare hemma i garaget men tog med den här. Det finns inte så många av den här modellen. Alla känner sig väl hemma i en Volvo eller Saab, säger Tommy Hedström.

Det finns som sagt bilar för alla smaker. Vid en svart Corvette från 1989 på 350 hästkrafter står ägaren " Micke" Ackelid från Skellefteå tillsammans med corvettklubbens bilar.

– Vi har ägt bilen i sju år. Jag brukar köra den fem månader om året. Det är kul att komma hit för det finns många fina bilar här.

Några som valt att samäga sin bil är vännerna bredåkersbon Tommy Sjöström och sorselebon Gert Lundström. De har en Buick Electra 225 från 1968. Färgen på den nylackade bilen är champagnegul.

–Ja, det är en lite ovanlig färg. Vi vill ha en färg som inte alla andra har.Bilen var vit från början, säger Gert Lundström.

Bilen finns i Bredåker. Gert har också en egen Buck Wild Cat från 1969 hemma. Även den gul.

– Ja, det har nog bara blivit så, säger Gert och ler.

Bakom den fina bilen sitter också ägarnas sambos Ulrika Söderberg och Maj Hallin.

– Vi är med för tredje året. Det blir ju lite hålligång senare på kvällen, säger kvartetten.

En grön Imperial från 1959 drar också till sig många blicker. Bilen ägs av Peter Kullenberg, Luleå.

– Jag har lagt tre år på att laga och få ordning på bilen, säger Kullenberg.

– Ja, den var verkligen fin, säger besökaren Åsa Engström, som tog sig en titt.

Visningen höll på i några timmar. Vid 18-tiden kördes också en gemensam cruising eller finbilsparad genom Bodens centrum. Kolla gärna in filmen. I början körs en gammal polisbubbla från 1969. Bilen ägs av unbybon Fredrik Rutberg och har använts civilt efter 1973 men sedan återstälts i orginalskick med allting som bilen hade i tjänst. Det finns till och med en standardkamera monterad på insidan av framrutan.

– Längs fram under motorhuven finns också en låda med avspärrningsband och nödbloss och andra tillbehör som användes under tjänsteutövning. Jag fick mycket polisutrustning som förre ägaren samlat på sig. Bilen är också omlackad, säger ägaren.

Per Eriksson med sambon Anna Larsson och döttrarna åkte också runt med sin bil, en Mercedes 240 CH från 1974. Bilen har ägts av Pers pappa som kört bilen under flera år. Mercedesen köptes ny av den första ägaren som hade taxirörelse med sjuktransporter i Pajala.

– När jag ärvde bilen efter min pappa var motorn helt slut och bilen sönderrostad. Så jag har ägnat mycket tid åt att rusta upp den i bra skick igen. I dag har bilen gått i pension och används bara för finåkning som idag, säger Per Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om