Vill ha fler på spåret
Järnvägsfrämjandet går på offensiven. Målet är en lokalavdelning i Norrland.
Mellersta och norra Norrland har varsitt lokalombud. Luleåbon Gunnar Kajander är utposten längst norrut.
- Föreningens tyngdpunkt är i mellersta och södra Sverige och det är tyvärr glest mellan medlemmarna i de norra länen, säger han.
Han hoppas på bättre uppslutning framgent. För det händer ju oerhört mycket på järnvägssidan i Norrland. Botniabanan byggs, nya Haparandabanan är på gång och planerna på en Norrbotniabana finns. Till detta kommer ständiga förbättringar och ombyggnader av Malmbanan. Dessutom finns vid horisonten en järnvägskorridor från Narvik till Finland, Ryssland och Kina.
Egen lokalavdelning
En egen lokalavdelning från Mellannorrland och norrut är målet. Gunnar Kajander är själv medlem i Järnvägsfrämjandets riksstyrelse och har den vägen kunnat föra fram nordliga regionens frågor.
Han känner sig dock en smula ensam och önskar sig ett bredare engagemang i järnvägsfrågorna i Norrbotten och Västerbotten.
- Vi behöver fler aktiva för att bevaka och följa upp utvecklingen inom järnvägssektorn här uppe. Inte minst med tanke på den modernisering som krävs för övergången till nästa generations tågfordon och tidsenliga trafiksystem.
- Det är viktigt att resenärs- och brukarperspektivet finns representerat med rätt tyngd, avslutar Gunnar Kajander.
Förutom lokalombud och styrelseledamot är han webbredaktör för Järnvägsfrämjandets hemsida.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!