Vill ha ändrad väg 97-sträckning

Byamännen och fastighetsägarna i Sävast och Sävastnäs blåser nytt liv i järnvägsnära väg 97. För samma kostnad som Trafikverkets alternativ fås fyrfilig väg Sävast-Sunderbyn.

Järnvägsnära. Fastighetsägare i Sävast och Sävastnäs samt byamännen i Sävast vill ha nya väg 97 parallellt med järnvägen. Här byaåldermannen i Sävast Christian Almqvist.

Järnvägsnära. Fastighetsägare i Sävast och Sävastnäs samt byamännen i Sävast vill ha nya väg 97 parallellt med järnvägen. Här byaåldermannen i Sävast Christian Almqvist.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2015-01-06 16:40

Enligt Trafikverket ska sista etappen av väg 97:s ombyggnad i princip följa nuvarande vägsträckning. Kostnaden beräknas till cirka 260 miljoner kronor.

Trafikverkets plan omfattar två körfält i riktning mot Sunderby sjukhus, omväxlande två och ett körfält mot Sävast. Byggstarten kan ske 2016.

Byamännen och fastighetsägarna presenterade redan tidigt i planeringsskedet ett förslag där nya vägen skulle dras längs Malmbanan. Detta skulle bland annat medge expansion och utveckling av Sävastnäs och säkrad

åtkomst till älvstranden för fiske, bad och fritid.

Den tidigare kalkylen för fastighetsägarnas alternativ uppgick till 120-150 miljoner kronor mot 70 miljoner för Trafikverkets sträckning. Sistnämndas plan har dock gjorts om och kostnaden uppgår nu alltså till 260 miljoner kronor.

Byamännen och 70-talet fastighetsägare ser en ny chans för sitt alternativ. Byaåldermannen Christian Almqvist:

– Jag är övertygad om att för 250 miljoner kronor kan man bygga en fyrfältsväg vid järnvägen. Vi vill flagga för vårt förslag gentemot kommunen och länsstyrelsen så att de kan driva frågan. Och för att Trafikverket ska tänka till ytterligare en gång.

Byamän och fastighetsägare i området anser att man är ute i tid för att ändra projektets inriktning till 2+2 väg även i riktning Sunderbyn-Sävast.

Trafikverkets projektledare Mats Elgcrona har inte haft tillfälle att ta del av förslaget. Men han säger att alla inkomna synpunkter ska besvaras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om