Vill erövra Norrlandstrafiken
De tre tågmusketörerna i Tågkompaniet säljer sitt livsverk. Norska NSB blir storägare. Trion Malmberg, Nyström och Johansson blir konsulter till bolaget. - Klart att vi ska ha tillbaka Norrlandstrafiken, säger Sven Malmberg.
Männen bakom var gamla SJ:are: Björn Nyström, Sven Malmberg och Jan Johansson. Under den tid som Tågkompaniet hade Norrlandstrafiken blev företaget smått folkkärt i Norrbotten. Och ledningen var dessutom mycket omtyckt av de anställda.
För två år sedan köpte numera bolagiserade Norges Statsbaner, NSB, 34 procent av aktierna Tågkompaniet. Fylkinvest, som ekonomiskt sett möjliggjorde starten av Tågkompaniet har haft och ska behålla sina femton procent. De tre grundarna har fram till nu haft 51 procent.
Trio säljer
Ett livsverk säljs, konstaterar Sven Malmberg. Trion valde att sälja efter att ha fått bud från fyra tågbolag.
- Man kan inte jobba till man blir 107 år, menar Sven Malmberg. Den här dagen skulle ha kommit förr eller senare. Priset var också det rätta och köparen är bra för firmans fortbestånd.
Tågkompaniet kommer att drivas på samma sätt som tidigare.
- Och ha fördelen av en ägare som har egna muskler. Vi känner oss trygga. Tågkompaniet är vårt livsverk. Att sälja är som att gifta bort sin dotter. Man vill att det ska vara en bra och rejäl karl. Och en sådan har vi hittat.
"Ett steg i livet"
- Och det är inget att hymla om att vi fått bra betalt. Vi hade ett företag som säkert kunde ha bjudit mycket mer, men detta hade inte varit bra för bolaget och de anställda.
Vemodigt?
- Tja, för mig blir det ett steg i livet. Samtidigt kommer vi att finnas tillgängliga som konsulter och syssla med anbudsarbete. Och efter åtta år kan det vara legitimt att få stänga av telefonen på nätterna.
"Nya" Tågkompaniet avser att försöka återerövra Norrlandstrafiken.
- Absolut. Klart att vi ska tillbaka, poängterar Sven Malmberg.
Övertagandet av aktierna sker 1 januari 2007. Chefen för NSB persontåg, Rolf Roverud, säger till Kuriren:
Starkt kundfokus
- Köpet av Tågkompaniet är i linje med vår beslutade strategi om en försiktig satsning på den nordiska marknaden. Vi upplever Tågkompaniet som ett effektivt företag med stark kundfokus, litet byråkrati och god kultur. Genom stort lokalt engagemang och ägarskap samt fantastiska anställda som jobbar hårt för kunderna och bolaget upplever vi att Tågkompaniet presterar mycket bra.
Vilka ambitioner har ni att gå vidare med att lägga anbud på trafik i Sverige?
- Som ägare i Tågkompaniet är vi mycket intresserade av att föra vidare det engagemang som finns på de linjer där man nu är operatör när de går ut på anbud igen och att vinna nya anbud där detta kan ske till förnuftiga villkor.
Ny administrativ direktör i Tågkompaniet blir Bengt-Erik Johansson som tidigare hade samma arbete i Roslagståg AB.
Fakta / TÅGKOMPANIET
Tågkompaniet kör Mittlinjen fram till juni 2007, X-tåget i Gävleborg, expanderande Tåg i Bergslagen jämte svenska delen av snabbtågslinjen Oslo-Göteborg. Man äger dessutom 40 procent av Roslagståg, 32 procent av Stockholmståg som har pendeltrafiken i Stockholm samt 20 procent av Furuviksparken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!