"Vi ska hitta bra lösningar"

Barn med särskilda behov är inte bortglömda i skolutredningen. Enligt Britt-Marie Loggert Andrén (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, är det självklart att det finns en beredskap om det uppstår problem.

MOMENT 22. Bun-ordförande, Britt-Marie Loggert Andrén, ser planerna på nedläggningen av Bredåkers skola som ett moment 22. Foto: Roger Larsson

MOMENT 22. Bun-ordförande, Britt-Marie Loggert Andrén, ser planerna på nedläggningen av Bredåkers skola som ett moment 22. Foto: Roger Larsson

Foto: Roger Larsson

Boden2011-09-16 06:00

I torsdagens Kuriren uttrycktes oro över att barn med diagnoser kan hamna i kläm när Bodens kommun genomför förändringar i skolans värld. För den här gruppen kan små orosmoment i en trygg struktur ställa till det. Nu handlar det om stora saker som att byta skola och ha långa resor varje dag.

Även föreningen Autism & Asperger i Boden har reagerat och skickat ett yttrande till kommunen. I den konstateras att de planerade skolnedläggningarna försämrar livsvillkoren för inte bara barnet/ungdomen utan även för familjer, syskon, föräldrar med mera. Det kan skapa sådan oro, kaos och ångest att det inte går att beskriva i ord.

Inventering
Föreningen kräver att det görs en inventering för att komma tillrätta med vilka barn och ungdomar som har särskilda behov. Dessutom vill organisationen bli inbjuden till en dialog angående skolutredningen.

-  Vi vet vilka de här barnen är, det är ingen överraskning för oss. De kommer att vara i små grupper där de ska vara lugnt, så jobbar vi redan nu med barn som har särskilda behov. Och vi kommer naturligtvis att hitta en tidpunkt när vi kan träffa föreningen, säger Britt-Marie Loggert Andrén som också är specialpedagog och i den rollen arbetat mycket med människor som har diagnoser.

Nya skollagen
Enligt den nya skollagen så ska barn, utan utvecklingsstörning, med till exempel adhd, asperger eller autism gå i en vanlig klass och följa läroplanen.

-  Jag tycker det är fruktansvärt i sig. Många av dem klarar inte av att vara i en vanlig klass, och det här är något som vi hela tiden måste hitta bra lösningar på. Alla har rätt till en trygg skolmiljö, inget barn ska behöva hamna dåligt till. Oerhört olyckligt när ett barn kommer i den situationen.

Jobbigt för många
Britt-Marie Loggert Andrén är medveten om att det inte bara är barn med diagnoser som kan få det jobbigt när hela deras skolsituation vänds upp och ner.

-  Vi måste anpassa skolan efter eleverna, jag vet att det är lätt att säga, men svårt att göra. Skolan lyckas inte med alla, fast det ska vi inte acceptera. Och här har alla ett ansvar, vuxna måste reagera om något är fel.

Specialpedagoger och skolhälsan ska enligt Britt-Marie Loggert Andrén ha beredskap när skolan ändrar skepnad. Men om det även blir någon form av Kisar, kamratstöd i skolan, som det tidigare fanns vet hon inte än.

-  Diskussioner pågår om hur vi ska lösa det. Fler vuxna måste till i skolan och funderingar om klassmorfar eller liknande finns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om