Järnvägen Boden-Bastuträsk är i dåligt skick. Tågurspårningar har skett. Beslut fattades om tidigareläggning av planerade åtgärder. Hastigheten sänktes, av säkerhetsskäl.
Dåvarande regeringen fastställde Nationella planen i våras. Bo-Erik Ekblom läser innantill om upprustningen av nämnda sträcka, som skulle utföras 2014-2016 och som hann komma igång.
Häromdagen kom Trafikverket med beskedet att en rad åtgärder stryks. " Inte heller den tidigareläggning av spårbytet på Stambanan genom övre Norrland som tidigare kommunicerats blir nu av", hette det. Nya regeringens satsning med 1,2 miljarder kronor hade varit välkommen, men vi får rätta oss utifrån de medel som nu väntas beslutas, skriver verket.
Det här får inte Bo-Erik Ekblom ihop. Beslutet om Stambanan är ju från förra regeringens tid.
– Man kan fundera på vad verket menar. Vart går pengarna nu? Jag får jaga vidare hos Trafikverket.
När verket i januari beslutade om sänkt hastighet byggde det på ett alarmerande underlag. Livslängden på järnvägen har löpt ut sedan länge. Räler är förbrukade. Här talas om utmattning.
Har säkerheten blivit bättre utan att åtgärder vidtagits? Det är en fråga.
SSAB:s ledning har ondgjort sig över de höga kostnader brister på järnvägen orsakar företaget.
Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit Kappa i Piteå, finner Trafikverkets besked "synnerligen förbryllande".
– Att tvingas köra sakta är en ekonomisk fråga, och du mister kapacitet på banan. Det mest allvarliga för oss är däremot de icke planerade stoppen, urspårningar eller kontakter och ledningar som felar. Då måste vi skicka med lastbil. Går inte det får vi leveransproblem, säger Öberg.
Trafikverket säger att pengarna till den omnämnda planen finns först i och med den budget riksdagen fastnat för. Till den här typen av åtgärder i Nationella planen utgår mindre belopp första året. Mer pengar väntas andra år, enligt Pär Gustafsson, kommunikationschef vid Trafikverket Underhåll.
– Vi trodde vi kunde få med Boden-Bastuträsk, säger han.
Det tidigaste år projektet kan få en fortsättning är 2016. Inte heller det är säkert.
Det är inte så att andra projekt fått förtur framför Boden-Bastuträsk, avfärdar han.
– Det är inte någon annan som farit med pengarna. Om det är en polarisering nord-syd du är ute efter så är det inte så.