Varnade för bedrägeri – sedan tömde han kontot

Siv Henriksson blev kontaktad av en man som påstod sig ringa från Elgiganten för att varna om ett bedrägeriförsök. Men det var han som var bedragaren. Sivs konton tömdes på 68 000 kronor. ”Jag känner mig dum som gick på det.”

Siv Henriksson tycker det är tråkigt att bedragarna riktar in sig på pensionärer.

Siv Henriksson tycker det är tråkigt att bedragarna riktar in sig på pensionärer.

Foto: Lena Leffler

BODEN2018-06-19 05:00

79-åringen berättar om händelsen som inträffade för en vecka sedan. Vid 18-tiden ringde hennes mobil. I luren var en försäljare som sade att han kom från Elgiganten.

– Han presenterade sig inte utan undrade om jag köpt varor för 19 000 kronor i butiken. Mannen hade en annan adress än den jag var bokförd på. Om det inte stämde lovade han stoppa leveransen, säger Siv Henriksson.

Hon säger att hon redan då var så uppe i varv så hennes hjärna slutade fungera.

– Jag reagerade inte som jag borde med vaksamhet. Istället blev jag alldeles förskräckt och upprörd när jag hörde att någon varit inne på mitt konto, säger Siv Henriksson.

Den manliga försäljaren spelade sedan upp en välregisserad teater med syfte att vilseleda och förvirra. Organiserat in i minsta detalj. Försäljaren tyckte att Siv borde polisanmäla bedrägeriet. Själv kände hon sig skärrad över att någon tagit ut varor för så mycket pengar och ville hjälpa till.

– Jag fick också veta att det var många i Boden som blivit drabbade och det var väl också ett sätt att få mig att tro att jag var inte ensam om att bli bedragen. Det är så fräckt.

Försäljaren lovade sedan att koppla henne till banken.

– Bara i det läget borde det ha ringt en klocka, men det gjorde inte det. Bankmannen sa att han var till för sådana här specialfall och att han kunde ordna saken om jag gick in på kontot med min bankdosa. Sedan fick jag ge honom svarskoder.

Siv satt nästan en timme i telefon och en gång dröjde det länge innan ”bankmannen” kom tillbaka,.

– Jag frågade då om det verkligen var riktigt för jag började bli betänksam. Men då sade mannen att han fanns för att hjälpa mig, säger Siv Henriksson.

När samtalet var avslutat ringde hon sina söner. Då hade redan bedragarna länsat två av hennes konton helt hänsynslöst.

– Vi fick kontakt med banken dagen och jag har blivit av med 68 000 kronor från två konton. Det var en himla tur att jag har ett spärrat konto sedan tidigare för annars hade jag varit barskrapad.

I dag jobbar Sivs bank Handelsbankens bedrägeriavdelning med spårning av bedragarna och fallet är också polisanmält. Men hon tänker dessutom anmäla sitt fall till allmänna reklamationsnämnden för att det är fler än henne som blivit lurade på samma sätt.

– Det blir en dyr läxa för mig och jag får stå mitt kast.

Hon erkänner att hon känner sig dum men att hennes söner har tröstat henne med att det kan hända vem som helst.

– Bedragarna är förslagna och väloljade. De vet precis vad de ska säga och hur de ska bemöta folks tvivel när de börjar ifrågasätta dem. De skrämmer först upp folk och sedan är det fritt fram om de märker att man är med på noterna.

Hon vill med sin historia varna andra så de inte råkar ut för samma sak.

– Det känns så lågt att de ger sig på gamla människor, men vi kanske är mer lättlurade eller godtrogna. Jag tror alltid andra om gott . Det är inte det första man ska tro att man ska bli så grundlurad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om