Utan telefon i dagar

Helge Söderström i Vibbyn rasar över att Telia nonchalerar teleavbrott som drabbar små byar. ? Ett tiotal hushåll i Vibbyn ställdes utan telefon från fredag till måndag utan åtgärd. Det är allvarligt då många bybor är gamla och isoleras helt utan telefonen, säger Helge Söderström.

BODEN2005-07-13 06:30
När byborna i södra Vibbyn skulle använda telefonen från fredag förmiddag var det dött i luren. De som försökte ringa till de tiotalet bybor som drabbades av teleavbrottet fick bara en upptagetton.<br>Teleavbrottet höll på till måndag förmiddag. <br>Under hela helgen fick inte byborna några besked om orsaken eller hur länge teletrasslet skulle pågå.<br> ? När telefelet uppstod på fredagsmorgonen borde de ha hunnit åtgärdas samma dag med de tekniska resurser som Telia har. Jag tycker att företaget handlar nonchalant mot oss i glesbygden, säger Helge Söderström argt.<br>Han tycker även att Telia kunde ha gått ut med ett meddelande i radion om telefelet med tanke på dagens informationssamhälle.<br>Tvingades ge upp<br> ? Vi fick inga besked. Jag själv har mobiltelefon och sökte ringa Telia, men det var alltid 17 före i kön så jag tvingades ge upp. Andra i byn som sökte ringa hade inte heller fått några besked.<br>I efterhand har byborna fått höra att teleavbrottet berodde på en skadad kabel.<br> ? Jag tycker att det är allvarligt att Telia inte ansträngt sig mer för att göra en snabb lagning av nätet i Vibbyn. Här finns många gamla som inte har mobiltelefon och är helt utelämnade och isolerade när den vanliga telefonen är död, fastslår Helge Söderström.<br>Håkan Ström på Telias presstjänst beklagar teletrasslet i Vibbyn och fastslår att det inte handlar om att Telia nonchalerar teleavbrott som drabbar ett fåtal abonnenter.<br>Sker efter samråd<br> ? Jag förstår att det ställt till besvär för de drabbade. Vi är vana att ha ett bra fungerande telenät, säger Ström.<br>Han förklarar att Telia avgör inte ensam om upplysningar om teleavbrott ska gå ut i radion. Det sker efter samråd med SOS Alarm, radion och räddningsledning i kommunen.<br> ? Sedan kan det ta tid att lokalisera felet och att få tag i reservdelar i helgtider. Bra att vi ändå fått igång telefonerna i Vibbyn, säger Ström.<br>Ingen ersättning till byborna<br>Enligt Håkan Ström utgår kompensation från Telia om någon blir utan telefon fem dagar eller längre. Fem dagar kompenseras med tre månaders fast avgift, 375 kronor och mer om felet räcker tio dagar eller ännu längre tid.<br>Han påminner om att åskväder på sommaren kan ställa till stora svårreparerade skador på telenätet och även telefonkundernas egna utrustning kan slås ut av åskan.<br> ? Det är enorma krafter när blixten slår ned. Moderna telefoner har också mycket avancerad elektronik som kanske inte tål urladdningen av åskväder. Ett gott råd är att dra ur kontakterna för telefonerna liksom TV:n om det går åska, eller om man åker bort ett tag och det finns risk för åska, säger Håkan Ström.<br>nisse.nilsson@kuriren.com<br>0921/539 10
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om