Tungt besked för tågtrafiken när spårbytet skjuts upp

Spårbytet på sträckan Boden-Bastuträsk senareläggs ett år. Det beskedet kom från Trafikverket på onsdagen. Kritiken från norrlänen låter inte vänta på sig.

Avbrott i arbetet. Spårbytet Boden-Bastuträsk senareläggs, ett beslut som får svidande kritik i Norrbotten och Västerbotten. Här en bild från arbetet med den första etappen mellan Boden och Älvsbyn som genomfördes gångna sommar och höst.

Avbrott i arbetet. Spårbytet Boden-Bastuträsk senareläggs, ett beslut som får svidande kritik i Norrbotten och Västerbotten. Här en bild från arbetet med den första etappen mellan Boden och Älvsbyn som genomfördes gångna sommar och höst.

Foto: Trafikverket/Jonas Björkholm

BODEN2014-12-17 18:24

Spåret mellan Bastuträsk och Boden är i dåligt skick. Detta upptäckes vid en kontroll i maj 2013 där sprickor i rälsen noterades. Några veckor senare spårade ett sligtåg från Aitik ur mellan Storsund och Koler. Det dåliga spåret ansågs ha spelat en stor roll där.

Hastigheten på den 155 kilometer långa sträckan sänktes till 70 kilometer per timme med senare höjning till 90 km/tim. Tågoperatörerna drabbades av förseningar både på gods- och personsidan.

Trafikverket tidigarelade i våras upprustningen med två år och enligt ursprungsplanen skulle banan vara i fullgott skick hösten 2016. I år klarades 41 kilometer spårbyte av mellan Älvsbyn och Boden Södra. Enligt planen skulle ytterligare 77,5 kilometer byggas om nästa år.

På onsdagen gick Trafikverket ut med ett tråkigt besked för tågoperatörer och resenärer.

– Vi får mindre i budgeten 2015 än vad vi hade trott att vi skulle få, säger Per Gustafsson, kommunikationschef på Underhåll inom Trafikverket. Vi måste stryka och kan inte genomföra ett antal åtgärder som vi hade planerat för, prioriterat och kommunicerat. Boden-Bastuträsk är ett sådant exempel, trots att det är en viktig bandel.

Den andra etappen av tre ska nu i stället arbetas in i budgeten för 2016. I första hand blir förskjutningen ett år. I det något ostadiga regeringsklimatet står dock Trafikverket klara med att kunna dra igång 2015 om mer pengar tillförs.

Trafikledning och tågledning jämte säkerhetsåtgärder på Södra och Västra stambanan prioriteras av Trafikverket, enligt Per Gustafsson.

Svekdebatten tog genast fart i norrlänen.

– Jag har svårt att förstå att man inte kan stå för de löften som gavs för några månader sedan, säger Kenneth Johansson, chef för kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten. Spårbytet skulle gjorts redan för 10 år sedan och när situationen blev akut togs beslutet att detta skulle åtgärdas så snart som möjligt eftersom både viktiga gods- och persontransporter drabbas.

Erik Bergkvist, ordförande i Region Västerbotten, kommenterar:

– Detta är den primära leden för godstrafik mellan södra och norra Sverige och att dessa mycket kraftiga restriktioner skulle fortgå så många år ytterligare förefaller orimligt. Jag förutsätter att Trafikverket ändrar detta beslut på grund av dess orimlighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!